Cervelló, el 1r de Txaikovski i la Consagració de la Primavera
By Unknown - de febrer 06, 2017
El
concert dels dies 17, 18 i 19 de març a l’Auditori
serà pel compromís amb la consciència global i estan dedicats a la
reconeguda etòloga Jane
Goodall.
Aquesta, guardonada recentment amb el Premi Internacional Catalunya
2015, ha estat una peça clau en la difusió de coneixements sobre
els ximpanzés, així com per fer-nos redefinir la noció de l’ésser
humà i promoure una vida més respectuosa amb el medi ambient. Així
doncs, quina millor que aquesta vetllada per l’estrena de la nova
composició de Jordi
Cervelló,
que vol ser un cant al respecte per tots els éssers vius.
La nova obra de Cervelló,
Natura contra
Natura, consta de
tres moviments. Sons
de natura és el
primer i ens evoca un paisatge natural bucòlic amb rierols i cants
d’ocells. Oposat a aquest continua el segon Clam,
que
vol representar
segons el propi compositor “la violència de l’home, que
destrossa tot el que troba al seu pas,
sense respectar la natura, ni a ell mateix, ni als éssers
irracionals “1.
L’obra acaba amb la tristesa davant la irresponsabilitat de l’home
pel no respecte al seu entorn natural amb un tercer moviment titulat
Elegia.
A continuació ens podrem
tornar a reconciliar amb l’ésser humà, recordant-nos a través
del Concert
núm.1 per a piano de Txaikovski
que també som capaços de crear coses extraordinàries. Aquest és
un dels concerts més coneguts del compositor ja des de la seva
estrena a Boston l’any 1875, i un dels indispensables en el
repertori de tot pianista clàssic. .
Acabarem escoltant La
consagració de la primavera
de Stravisky
on ens
retrobarem amb connexió entre els homes i la naturalesa. Aquest
ballet, encàrrec de Sergei
Diaghilev
pels Ballets
Russos de París,
tracta sobre un ritual de fertilitat imaginari, ubicat a la Rússia
prehistòrica, durant el qual una adolescent és escollida per ballar
fins a la mort. La seva estrena l’any 1913 a París passaria als
llibres d’història de la música degut a la gran commoció que va
provocar. En aquesta obra es va començar a forjar el que seria
l’estil característic de Stravinsky,
amb un nou enfoc tant en la melodia com en l’harmonia. Però
l’element fonamental de l’obra és el ritme, que passa per les
figures més simples a les més excitants, irregulars i complexes.
1
CERVELLÓ, Jordi. Els
ocells (i 2) [en
línia] Jordi Cervelló, 18 juny 2014. [Consulta: Desembre 2016]
Disponible a <
https://jordicervellogarriga.wordpress.com/2014/06/ >
INFORMACIÓ GENERAL
Lloc: Sala 1 Pau Casals de
L’auditori (Barcelona)
Dates i horaris:
Divendres 17 de març 2017 a
les 20:30h
Dissabte 18 de març 2017 a
les 19:00h (a les 18:00h xerrada prèvia)
Diumenge 19 de març 2017 a
les 11:00h
PROGRAMA
JORDI CERVELLÓ: Natura contra Natura
JORDI CERVELLÓ: Natura contra Natura
PIOTR ILLITX TXAIKOVSKI:
Concert per a piano i orquestra núm. 1 en Si bemoll menor, op.23
ÍGOR STRAVINSKY: La
consagració de la primavera
REFERÈNCIES
L’AUDITORI. El
1r de Txaikovski i La consagració de la primavera
[en línia] Barcelona: L’Auditori [Consulta: desembre 2016]
Disponible a
<https://www.auditori.cat/ca/el-1r-de-txaikovski-i-la-consagracio-de-la-primavera>
BURKHOLDER, J. Peter; GROUD,
Donald J.; PALISCA, Claude V. (2008) Historia
de la música occidental. Madrid:
Alianza Editorial
CERVELLÓ, Jordi. Els
ocells (i 2) [en
línia] Jordi Cervelló, 18 juny 2014. [Consulta: Desembre 2016]
Disponible a < https://jordicervellogarriga.wordpress.com/2014/06/
>
INSTITUTO JANE GOODALL.
Biografia
[en línia] Instituto Jane Goodall [Consulta: Desembre 2916]
Disponible a < http://www.janegoodall.es/es/biografia.html
>
0 comentaris