El 1996 l’editorial Ricordi publicava a Milà la primera edició crítica de La Traviata de Verdi. La University of Chicago Press, en col·laboració amb Casa Ricordi, la re-publicà el 2017 per completar la sèrie “The Works of Giuseppe Verdi”, que inclou les edicions crítiques del seu repertori sacre, de cambra i per a piano i veu.
Fabrizio Della Seta, premiat el 2014 amb el Claude V. Palisca Award de l’American Musicological Society per la millor edició d’I Purtiani de Bellini, en aquesta edició de La Traviata presenta una nova visió de l’obra de Verdi que permet endinsar-nos en el procediment de composició de l’òpera i en la història de la seva representació des de l’estrena al teatre La Fenice de Venècia el 6 de març del 1853.
El llibre està estructurat
en tres parts principals: introducció, facsímils i instruments de l’orquestra,
emmarcades per un prefaci amb un to més personal i un índex onomàstic i numèric
que permet la recerca eficient. En la introducció, Della Seta tracta la
història de l’òpera, observacions generals sobre les fonts i problemes en
editar i interpretar La Traviata. És l’explicació sobre les fonts i els
problemes en l’edició el que més ens interessa, ja que ens permet entendre la
importància de realitzar una edició crítica per a que músics i espectadors
tinguin l’oportunitat d’aconseguir una aproximació molt més realista a la
música original de Verdi.
Després de perdre’ns en els
arxius italians de teatres i editorials, així com en el personal de la família Verdi,
explorem les partitures autògrafes de l’òpera i les còpies de les particel·les, comparem notes i indicacions d’expressió i
analitzem el text poètic del libretto. Així, al final del
recorregut arribem a comprendre la formació de La Traviata en dues etapes, la primera estructural i la segona
d’orquestració, en les quals, fruit de correccions i revisions constants, es
produeixen contradiccions que enfosqueixen el resultat desitjat pel compositor.
Són correctes les
dinàmiques oposades en un mateix passatge? Com és que els instruments surten
del seu registre? Per què es produeixen dissonàncies tan poc comunes en la
tradició musical italiana del segle XIX? Totes aquestes qüestions no tenen una
resposta absoluta, però Della Seta ha optat per indicar, en la mesura possible,
les diferents opcions d’interpretació a què es poden atendre el músic i el
cantant segons els seus gustos i el seu grau de consciència històrica.
Per
tant, La Traviata: critical edition study score és
la millor opció per a professionals i aficionats a l’hora d’abordar la
representació d’una òpera tan
famosa i tan canònica, ja que permet apostar per innovacions en la funció
teatral que, sense sortir del sentit donat per Verdi, poden esdevenir una marca
d’originalitat personal i veracitat.
Títol: La traviata: Critical Edition Study Score
Autor: Fabrizio Della
Seta
Col·lecció: The Works of
Giuseppe Verdi, Series I: Operas
Editor: University of Chicago
Press
Any: 2017
Ginebra Olives
0 comentaris