Per
a la banda sonora de 2001: Odisea en el
espacio, el director Stanley Kubrick volia incorporar obres clàssiques
simfòniques del període romàntic i post-romàntic, obres mestres que formen part
de l’imaginari popular.
Amb
el compositor que havia contractat i amic, Toni Frewin, van decidir cercar obres no
originals al marge de les opinions artístiques dels directors i productors
executius. Així doncs, van comprar tots els vinils de la botiga més propera que
tenien de l’estudi de gravació, i van estar setmanes treballant a partir dels
enregistraments que havien comprat.
Cap
a l’any 67, quan la pel·lícula ja estava en mans de grans productores de Hollywood, aquestes van considerar que, en produccions d’aquest calibre, només era possible compondre una banda sonora original. Així doncs, Kubrick va haver de contractar a Alex North, amb qui havien treballat en la producció d’Spartacus. North va pensar que al ser
una pel·lícula de dues hores i mitja amb només quaranta minuts de diàleg tindria
una gran llibertat per a compondre, i que havia sigut contractat per a la seva
gran capacitat d’idear temes del no-res. Era evident que no era conscient de
l’obsessió de Kubrick amb introduir obres romàntiques no originals.
En les primeres reunions conjuntes, Kubrick va accedir a donar tots els Leit Motiv que havia recopilat amb
Frewin feia pocs anys, i que North compondria a partir de les idees
estilístiques d’aquests temes. Però
Kubrick no estava mai content. No considerava que North pogués obtenir
l’esperit o les emocions contingudes de la “música canònica”, i poc a poc li
donava menys indicacions i atenció a la seva feina.
A mida que transcorria el temps, North va arribar a superar els
nivells d’obsessió de Kubrick, i va arribar al punt d'haver d’anar a l’hospital a
causa d’un col·lapse nerviós. Quan va rebre l’alta havia d’anar a les sessions
d’enregistrament en cadira de rodes, ja que patia d'espasmes
musculars.
Tot
i els impediments de salut i la mala relació que va establir amb Kubrick durant
la producció de la pel·lícula, va finalitzar la banda sonora original, amb
aclamacions de l’equip directiu i les productores. Però Kubrick, sense explicar-ho a pràcticament ningú, per a la premiere de 2001: Odisea en el espacio va canviar tota la música i
incorporar els Leit Motiv de les obres romàntiques.
El
moment més incòmode d'aquesta situació va ser quan Alex North va assistir-hi, convidat per
el propi Kubrick, sense que prèviament ningú li informés que la seva música
havia sigut substituïda i que aquesta no sortiria mai a la llum. North,
completament en xoc i humiliat perquè ni un tros de la seva música havia sobreviscut,
Kubrick simplement li va donar l’explicació de que al final no li agradava com
quedava al resultat final de la pel·lícula.
Bibliografia:
VanDerWerff,
E. T. (2018, abril 26). How the iconic
music of 2001: A Space Odyssey came to be.
[en línia] https://www.vox.com/2018/4/26/17283314/2001-a-space-odyssey-music-stanley-kubrick-50th-anniversary
0 comentaris