S’ha tombat L’Estaca?
By Unknown - d’octubre 30, 2017
La convulsa actualitat política de les
últimes setmanes no només ha revoltat els debats televisius i les institucions
parlamentàries,
sinó que també ens ha afectat en termes molt més propers, començant pel
paisatge sonor que
ens envolta.
Algunes tornades que ja fa temps que no sonaven han ressorgit amb més
actualitat que mai donades les similituds entre el conflicte polític actual i
el que les va elevar a la categoria d'himne ja fa unes dècades. Un dels casos
més flagrants d'aquest
fenomen és el de L'estaca de Lluís
Llach, que aquests dies hem pogut escoltar en multitud de mobilitzacions, mítings i actes
parlamentaris. Aquest fet no ha passat desapercebut a aquells
joves dels anys setanta que havien fet de L’Estaca
el seu cant de “guerra” i que,
molt sorpresos, em feien notar com milers de universitaris, que “encara no havien ni nascut en aquella època”, es feien seva la
cançó aquests dies.
Però no m'agradaria desviar-me de l'objectiu
central d'aquest escrit: centrem-nos en una situació real i concreta que
exemplifica aquest fenomen per a molts extraordinari. El passat
divendres 6 d'octubre vaig tenir el plaer d'assistir a un concert de Doctor
Prats a Santa Maria de Palautordera, un dels grups de mestissatge en català amb
un producte més comercialment
calculat i que alhora més
funciona, tant a nivell d'enregistrament com en directe. I bé, doncs deixant de
banda la mil·limetrada producció de directe que els caracteritza, en el concert del passat cap de setmana, el grup va decidir
incorporar L'Estaca al seu
“setlist”.
Tan sols el cantant principal i la seva guitarra acústica a ritme de
contratemps
i el baix doblant la melodia, immersos en una il·luminació volgudament minimalista, que
trencava del tot el ritme del concert fins el moment. Però tot i així, el
públic va respondre. Una munió de joves d'entre quinze i trenta anys corejant L'Estaca mentre es balancejaven de banda
a banda amb els braços entrellaçats rere l’esquena. Potser per primer cop en tot el concert el públic se
sentia Protagonista,
citant una cançó dels mateixos Doctor Prats, al veure com el realment extraordinari
passava als peus de l’escenari , era
la força col·lectiva. Si el
públic, si la gent, ho havien estat durant les últimes setmanes, clamant pels seus drets en unes mobilitzacions extraordinàries sota la
proclama “els carrers
seran sempre nostres!”, per què no omplir amb les
seves veus reivindicatives un nou espai públic d’interacció social, com és un concert.
Aquella estaca, no només sonava per la reivindicació d’uns drets i ideals
polítics, sinó que era, alhora, una mena d’auto-homenatge, una manera de
recordar i refermar el que la gent, sent protagonista, havia aconseguit els
dies anteriors.
Poca estona després l’actuació tancava amb una de les cançons més conegudes del grup, Adéu fins aviat, aquest cop més sentida que mai.
0 comentaris