El regreso: Una magnificació del classicisme més castís
By isaiesalbert - d’abril 10, 2019
Obra: Oratori El Regreso, per
a solistes, cor i orquestra.
Compositor: Carles Baguer (1768-1808)
Any: 1807
Director: Edmon Colomer
De vegades l’escenari i l’entorn
d’un concert superen allò que es va a veure o escoltar. La grandiloqüència d’un
recinte no sempre fa justícia a l’obra representada. No sé si aquest és el cas,
però tal vegada ens dona motius per reflexionar. L’orquestra de Música Antiga
de l’Esmuc representava el passat 24 de gener l’obra El Regreso, de Carles Baguer a la Basílica de Santa Maria del Pi,
amb una notable audiència completada per públic de l’Escola que arropava els
músics.
El Regreso és un testimoni inqüestionable de la càrrega religiosa
que l’alta societat de l’època exercia sobre la música. L’argument i la pròpia lletra de l’oratori
parla per ella mateixa.
Tampoc cal dir que la música sacra no és trivial en termes històrics i d’això
en som plenament conscients. Per això el compositor decideix esplaiar-se durant
més d’una hora de música per a una festivitat que tindria dedicats cinc oratoris més.
L’Oriol Pérez afirmava a la seva
crítica del El Punt Avuí: se situa en
uns horitzons estètics més propers als de l’òpera italiana. Més que propera,
podríem considerar l’obra una suma inundació d’italianitat. La successió eterna
d’harmonies dominant-tònica i tònica-dominant treuen de l’atmosfera de l’obra
qualsevol element de sorpresa. Tot i ser conscients de la recreació de
l’ambient en el qual es deuria desenvolupar la composició en el moment de
creació, aquesta no és precisament una mostra d’innovació, sinó més aviat d’una
reproducció exagerada dels tòpics del classicisme més lligats a l’òrbita sacra.
Baguer no demostra més que una completa
devoció, també mitjançant el text, a Déu i als mètodes de composició més que
estudiats i escoltats durant la nostra història recent.
Tot i així, cal dir que la qualitat
de la interpretació i direcció de l’obra va ser més que acceptable. Tant
l’orquestra, el cor i els solistes demostraren un gran nivell i respecte per
l’obra. Però, tot i saber que el dinamisme no és precisament el tret més
característic de peces com aquesta, la teatralitat dels solistes en uns pocs
moments era l'única prova que allò realment es tractava d’un drama histórico, tal i com ho definia el propi programa del
concert.
L’obra és més un testimoni d’una
festa que d’aportacions musicals i líriques I això segurament farà que es trigui
en tornar a reproduir-la. No obstant això, els cantants i músics, sobretot els
solistes, van tenir els seus moments per mostrar-se davant el públic. Una de
les coses que possiblement també perseguia Baguer en el seu dia. Sobre un text
que avui podem trobar una mica caducat, les veus solistes van sobresortir de la
forma en què ho havien de fer tenint en compte la idiosincràsia d’aquesta obra.
Però la seva recuperació no juga al seu favor. El valor musical que podria
tenir està molt per davall del seu motiu i dels seus intèrprets.
0 comentaris