El making of de West Side Story
By Maria Traver Brizzolis - de març 05, 2018
“Una
experiència rejovenint i il·luminant”
Fins a la
discogràfica Deutsche
Grammophon, un dia qualsevol de setembre de 1984 a
Nova York,
van arribar Leonard
Bernstein, Kiri
Te Kanawa, José
Carreras i Tatiana
Troyanos, es disposaven a la gravació
de West
Side Story.
“Sempre havia
imaginat West Side Story des del punt de vista adolescent”
va dir Leonard Bernstein sobre el repartiment, en el qual va apostar
per “cantants d’òpera de primera classe mundial” amb eufòria,
entusiasme, excitació.
“Kiri és un somni [...] hi ha un color fosc a la seva veu”.
A l’enregistrament
de la famosa obra, va haver-hi algunes alteracions. Com per exemple,
el tempo de “I
feel pretty”, cançó que apareix a la pel·lícula
i el show de Broadway amb un caràcter molt lleuger arran dels últims
moments viscuts a l’escena, però en canvi, a l’àlbum no hi
havia cap premissa que encotillés la interpretació de la cèlebre
cançó,
de manera que el tempo que quedarà per sempre és el que Bernstein
havia somiat, líric i elegant.
De fet, “I feel
pretty” no és l’única cançó modificada, també és el cas de
“One
hand, One Heart”. Un solo diluït d’oboè introdueix la cançó, que impacta al públic, una cançó que
existeix a la vora d'un precipici d'un abisme d'emotivitat,
una cançó que si no s’interpreta al 100%, es converteix en “pur
sentimentalisme cursi” diu Bernstein.
Kiri Te Kanawa
sempre ha estimat West Side Story. Quan tenia 19 anys ja va cantar en
l’enregistrament d’alguna de les cançons del musical amb el
mateix compositor present, de qui diu: “És un home d’emocions.
Pots veure els seus estats d'ànim, les seves frustracions, la seva
felicitat, el seu desig d’actuar per a la gent.
Això és el que fa que l'home sigui tan interessant. Un està
constantment tractant de llegir-lo, però és d’un altre planeta”.
Al seu torn, el
cantant José Carreras explica “Cada moviment seu és música. Diu
als intèrprets el que vol amb els seus gestos, amb els ulls, amb el
cos. Ningú al món pot fer-ho com ell”, encara que també recorda
l’anecdòtic conflicte
durant d’enregistrament de “Maria” entre
Bernstein i Carreras a la sessió d’enregistrament de “Maria”,
en què el cantant va deixar de cantar el sol agut final.
Leonard Bernstein
mai abans havia dirigit una obra de teatre musical i no utilitzava
una partitura adaptada amb els senyals per entrades, sinó una
partitura completa, cosa que va incrementar notablement els temps
d’edició de les partitures a les sessions.
La majoria de
processos de gravació són tensos, però en el cas de West Side
Story va ser excepcionalment divertit. Per Bernstein, va ser una
experiència de descobriment, “molt rejovenint i il·luminant. M’he
estat sentint molt jove i identificat amb aquesta peça de 28 anys.
[...] És tan divertit. Estic molt orgullós de la forma en què
sembla romandre jove.” I així quedarà West Side Story
eternament.
0 comentaris