Anecdotari: La dubtosa procedència de 'Per a Elisa'

By Unknown - d’octubre 13, 2014

És curiós adonar-se com de perillosa pot ser la història. Tenint en compte que aquesta és tan sols un relat basat en un fet, és legítim desconfiar de la seva certesa, i més, quan es tracta d’un relat basat en un fet passat, immers en una època en què no hi havia tants recursos per poder fer perdurar la informació en el temps com avui en dia. Està demostrat com, infinites vegades, la història ens ha portat a les nostres mans informacions que amb el temps s’han declarat falses o com a mínim poc demostrables.

Aquest fenomen és perfectament extrapolable  a la història de la música, i un exemple clar és la quantitat de peces musicals que han trobat que sempre s’havien cregut d’un autor, quan realment no era així. Això pot ser per molts motius: per un interès econòmic, per potenciar el reconeixement d’algun compositor,  per dificultats a l’hora de “publicar” les obres a causa d’algun motiu relacionat amb el gènere o la posició social, etc.
D’entre aquests, hi ha un cas que té especial interès. Es tracta d’una obra musical, o més concretament una “bagatel·la”, que suposadament va ser composada per Beethoven, Per a Elisa. És una de les obres més conegudes del autor, però probablement la seva procedència no sigui tan coneguda. 

La “història” que explica la seva procedència diu que Ludwig Nohl, qui va estudiar en profunditat l’obra i correspondència de Beethoven, va transcriure un presumpte manuscrit de l’obra, que ha sigut el que ha arribat fins a dia d’avui. Però aquí apareix la sorpresa. Després d’anys de recerca, Luca Chiantore, doctor en musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, investigador, intèrpret de piano i actual professor de l’Esmuc (Escola Superior de música de Catalunya), a través del seu llibre “Beethoven al piano” desmenteix tal informació. Partint de la base que no s’ha trobat mai el manuscrit mencionat per Nohl, no és tan estrany topar amb aquesta novetat. Segons la teoría que sosté Chiantore, aquest manuscrit mai va existir, sinó que Beethoven tan sols va fer uns apunts puntuals i probablement de poca importància per a ell, que posteriorment Nohl va modificar amb la intenció de recrear l’obra per complert. Se sap que aquests apunts sí van existir, però no se sap el motiu pel qual Nohl va decidir completar la obra. ¿Potser ho va fer com a exercici personal, potser per ressaltar la figura de Beethoven ampliant el seu repertori o simplement per plaer...? Però ara la qüestió que em ronda pel cap és ¿com és possible que, tractant-se d’un autor tan estudiat, conegut i reconegut, una informació que el concerneix directament hagi pogut escolar-se pel filtre sense ser detectat?










  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris