Els somnis dels músics es revelen vers les pròpies víctimes del sistema
By Unknown - d’abril 17, 2015
“Tot està en silenci. És
de nit, i els estels brillen. La música
comença a sonar i ens
transporta a un món màgic.” Les
insolents rialles d’un públic que havia estat alliberat
(i ja era hora que ho estigués)
dels durs problemes de matemàtiques i importantíssims
exercicis d’alternativa a
la religió per tal d’esdevenir partícip, segurament una gran part
per primera vegada, d’una
activitat cultural, es feien insignificants al costat de les transparents
paraules amb què la noieta
violinista obria l’espectacle
i donava pas a la sonoritat celestial
que el quintet de vent ens faria arribar des de la part posterior de l’escenari.
“Ja
no estàs sol, sents que
estàs compartint un mateix
somni, el somni d’una nit
d’estiu: Somnis de músic”. Us puc ben assegurar que la cronista que ara us parla va
connectar de seguida, i no se’n va deslligar fins l’últim
aplaudiment, amb la proposta musical i escènica que ens ofereixen des de fa dos
anys la JONC alevins, dirigits pel Quartet Qvixote, i el cor Infantil Amics de
la Unió.
Cal
agrair les possibilitats de posada en escena i il·luminació que
permetia la Sala Pau Casals de l’Auditori,
però la malpensada
construcció d’aquest espai de concerts
repercutia en què la música s’aturés
a mig camí i no fos capaç de fer callar als nens i nenes
malcriats de primària i
ESO que semblaven haver estat trets a passejar pel parc de la Ciutadella. Va
ser l’espectacular
Scherzzo el que finalment fou capaç
de captar plenament les ments infantils que a l’aula tan solien dispersar-se: els músics s’igualaven
a l’audiència en edat, però marcaven la diferència gràcies a la coordinació,
cooperació, cohesió col·lectiva, respecte, educació i maduresa que els havia permès tota una formació
musical.
El Somni d’una nit d’estiu
de Fèlix Mendelssohn ressorgia en un nou format, sense la
necessitat d’interpretar-se de dalt a baix per poder transmetre la seva
essència, sense el requisit d’una orquestra de rostre serè
endinsat en la partitura com a medi per a projectar una música
que ni tan sols en l’època era entesa formalment i pura. La
música és producte de l’ésser
humà, i quan puja dalt d’un escenari no ho fa sense el context d’individus
que hi estan participant. Tant la JONC com la Societat Coral Amics de la Unió arriben a reunir músics joveníssims capaços de
fer malabarismes i acrobàcies amb l'instrument o la veu, només cal
presenciar-ne els resultats, però sense projectes com aquest caldria
replantejar-se si realment, “avui, els nostres somnis s’han
complert. Perquè, quin sentit tindria la música
si ningú no l’escoltés?”
En un
temps de cert menyspreu artístic
dins l’àmbit educatiu i
polític com el que estem
presenciant actualment, si més
no al nostre país, Somnis de Músic impactava el passat dilluns a les oïdes (i als ulls!) de les pròpies víctimes del sistema com una autèntica revelació plena de fe en la humanitat
pels més petits i pels més grans, pels que es dediquen
professionalment a la música
i per la societat en general: sense propostes d’aquest tipus, el jove músic de conservatori (aquell que sigui crític i reflexiu) acabarà caient en la renúncia d’un futur professional, ja que no trobarà
sentit social al fet de passar-se hores i hores tancat en pocs metres quadrats
(com molt bé reflecteixen
els sous…) per tal d’oferir
un producte que no interessa o no és
comprès amb els significats
que suposadament l’acompanyen.
Sense deslligar-se de la seguretat que li confereix la tradició del clàssic, la JONC s’està obrint cada vegada més a activitats alternatives, i
he de confessar que m’agenollo
davant la gran feina que estan realitzant pels joves intèrprets del país. Gràcies i a seguir així!
A la maniera de Xavier Chavarria (crític a la Revista Musical Catalana)
0 comentaris