­
­

La subvenció de l'òpera és un tema polític o social?

By Unknown - de febrer 26, 2018


Primerament en aquesta frase crec que hi ha conceptes contraposats que s’han de posar en ordre. Si l’òpera està subvencionada hauria de deixar de ser, al moment, un espectacle elitista, ja que, amb l’ajuda de la subvenció, tothom hi hauria de poder anar. A partir d’aquest punt el que s’ha de valorar és si el cost de la producció operística és superior al d’altres espectacles (motius a part) i si és així i es vol que tothom hi pugui anar s’ha de subvencionar més. Deixar de subvencionar l’òpera serà el que farà que torni a ser un espectacle elitista i només hi podran anar la gent que disposi dels diners suficients per a poder-ho pagar.

A part d’això també hi ha una altra cosa important que és la càrrega classista, o no, que tingui l’òpera i tot el món que l’envolta. Si l’objectiu és trencar l’elitisme en l’òpera el que s’ha de fer és no seguir les normes que posen la gent que hi va. Per què no es pot anar a l’òpera amb bambes, texans i dessuadora? Pel context? Pel què diran? Això són temes  completament secundaris. Si vols anar a l’òpera ha de ser per gaudir de la música i no plantejar-te el fet de poder anar vestit d’una manera o d’una altra. Pensar aquestes coses és el que fa que l'elit s’apoderi d’aquests llocs i es creï la diferència de classes.

Tornant a la frase original també podem veure què considerem elitista i què no. Personalment ho entenc com a segregació social segons l’economia. És a dir, que parlar d’elits és parlar de classes. Això ens porta directament a mirar el públic que assisteix a l’òpera. Igualment, el preu al que es venen les entrades per a poder assistir a aquests espectacles. Aquesta relació entre preu d’entrades i elits és una relació fàcil: Si els preus  són alts només hi pot anar l'elit. Què fa que la gent que no forma part d’aquestes elits pugui anar a aquests espectacles? La  subvenció. Per tant, si s’elimina la subvenció el que es farà és potenciar la diferència entre aquestes elits i la gent que no en forma part.
Si l’òpera és un espectacle elitista en cert punt depèn de la càrrega històrica que té, però també depèn de com ho vulguem nosaltres. Si volem òpera més barata i/o ajuda de subvencions, demanem-les amb la força suficient perquè ens facin cas. Ja ho diu la dita castellana; quien no llora no mama.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris