"L'òpera no ha de ser subvencionada perquè és un espectacle elitista" si o no?
By Maria Traver Brizzolis - de febrer 26, 2018
L'òpera és un espectacle elitista. Aquesta afirmació malauradament avui dia encara és certa. No obstant això, crec que hem de lluitar per capgirar aquest punt de vista de la societat vers l’òpera. Ha de ser un espectacle musical a l’abast de totes les economies, per tant, des del meu punt de vista sí ha de ser subvencionada, però no ha de ser un espectacle elitista.
Primer de tot, el que observem del públic quan assistim a la interpretació d’òpera a un teatre com el Liceu és que es forma a partir de dos tipus d’audiència: adults majors de 50 anys i estudiants de música. Per tant, partim de les següents premisses:
● D’entrada l’òpera va néixer a partir de la tragèdia grega com a espectacle per l’entreteniment de la cort.
● Gran part de les òperes que s’interpreten actualment tenen en un primer pla la complexitat tant del teixit argumental com de la tècnica interpretativa, i aquest és un aspecte que fa que l’òpera es reservi per a “entesos” de música i pels cercles intel·lectuals.
● Utilitzant el Gran Teatre del Liceu com a exemple, els preus de les entrades no és assequible per tots els públics, de manera que es limita l’audiència a classes amb alt poder adquisitiu.
D’altra banda, malgrat que l’òpera sigui un espectacle elitista, la subvenció de l’òpera per part de l’Estat ha existit sempre. L’any 2014, segons podem llegir en aquest article del diari El Mundo, l’òpera rebia les subvencions més grans per part de l’Estat, on el Liceu va rebre més de 6 milions d’euros. Així mateix, Deloitte va realitzar l’estudi Evaluación del impacto económico de las instituciones miembro de Ópera XXI, on queda demostrat que l’òpera crea llocs de treball i retorna els diners que li són atorgats per part de l’Estat. A partir d’aquí podem extreure algunes conclusions:
● Darrerament, el teatre del Liceu està obrint les portes a altres espectacles que no són òpera, essent així una sala de concerts oberta a tot tipus de música. En el següent article de la Vanguardia, queda palesa l’evolució de la programació del Gran Teatre del Liceu. Uns anys enrere era impossible que un espectacle d’aquestes característiques omplís aquest emblemàtic espai de la ciutat.
● Si l’òpera deixés de ser un espectacle elitista, el nombre d’assistents a les seves funcions incrementaria notablement.
● Si l’òpera deixés de ser subvencionada, els preus pujarien, de manera que es convertiria en un espectacle molt més limitat i només per als privilegiats, fomentaríem que l’òpera seguís sent un espectacle elitista.
Finalment, des del meu punt de vista, cal saber examinar quin és el paper que té actualment
l’òpera dins la societat i subvencionar-la o no depenent dels interessos de la societat i no
dels interessos econòmics de les elits.
0 comentaris