Primer de tot, he de
dir que des de que vaig conèixer Muse
fa 5 anys m’he declarat fan del grup, però quan vaig
escoltar Drones
per primera vegada vaig quedar decebuda. Des de la seva creació en
1994, Muse ha estat una banda versàtil, caracteritzada per la fusió
de diferents estils de rock. En la seva música podem trobar des de
rock
alternatiu fins rock
simfònic, passant per la música electrònica i el
rock
espacial, és per això que des d’un primer moment
em va sorprendre negativament trobar-me amb una banda de rock més
convencional: veu, guitarra i baix elèctrics i bateria, els manca
l’estil quasi experimental i electrònic del disc anterior, The
2nd Law. Però d’altra banda era la seva
voluntat quan
es van plantejar aquest disc, com va dir Matt Bellamy (cantant i
guitarrista de Muse) en una entrevista
a la revista Rolling Stone.
Pel que fa a la
temàtica de les seves cançons, Muse tracta temes controvertits com
l’apocalipsi, l’astrofísica,
les revolucions i la política, encara que també reserven espai pel
romanticisme en les seves cançons.
El disc narra la història d'una persona que es torna dèbil i
vulnerable a les forces obscures i opressives que controlen el món i
anul·len la voluntat (Dead
Inside): la política i les tecnologies. El
protagonista comença a sentir el desig de tornar a tenir sentiments
(Psycho,
Mercy,
Reapers)
i es rebel·la contra els opressors (The
Handler). Després d’un extracte d’un discurs
de John F. Kennedy de l’any 1961, la història
continua amb la victòria de la protagonista, o en general, de la
humanitat per sobre de aquests sistemes complexos que ens supervisen
i controlen (Defector,
Revolt).
Finalment, arriba el redescobriment de l’amor, el que es perd al
principi de la història, amb Aftermath.
La narrativa del seu videoclip fica en el punt de mira la pèrdua de
la il·lusió, la tristesa i decadència de la guerra, però en el
transcurs ens mostra que la guerra no és el bon camí, sinó el
compartir, l'ajuda que ens podem donar els uns als altres i unir-nos.
Com a contrast, la següent cançó, The
Globalist, narra en 10 minuts la història de
l’aixecament i la caiguda d’un dictador, amb un final tràgic, la
fi del món després de la III Guerra Mundial. La cançó va dividida
en tres seccions, que musicalment es diferencien clarament: la
primera és una melodia xiulada, la segona és rock dur i la part
final és suau, veu amb acompanyament del piano i orquestra de corda.
Finalment, arriba Drones,
l'última cançó del disc i la que més es diferencia de les altres.
No va ser composta pel grup, com totes les altres, sinó que és una versió del
Benedictus de la
Missa
Papae Marcelli de Giovanni
Pierluigi da Palestrina, per tant ens remuntem al
segle XVI (aquesta va ser cantada en les coronacions papals fins
1963). En aquesta última cançó, parlen directament amb els
polítics i els agents de l’exèrcit que acaben amb la vida dels
altres com volen des de la seguretat de les seves cases.
Si la música des
d’un principi no em va cridar l’atenció i no em va semblar que
tingués res d’especial, quan he entès les seves lletres m’ha
passat totalment el contrari. Trobo un acte de rebel·lia ficar sobre
la taula aquests temes que són tan actuals sent una banda coneguda
arreu del món. Drones és un disc que no destaca per la seva
música a excepció de Aftermath i Drones, però sí
que ho fa per la seva càrrega política.
Fitxa tècnica
Muse
Drones
2015
Warner Brothers
0 comentaris