Concert de cambra a l'Esmuc

By Clara Iniesta - de desembre 12, 2016

El concert que escoltarem a continuació serà interpretat per un grup de tres estudiants del Departament de Clàssica i Contemporània de l’Esmuc: Jahel Queralt Pi, oboè; Raül Verdú Selles, clarinet; i Rosa Iniesta Llop, fagot.

Aquest concert està constituït per quatre obres de compositors del segle XX dels quals tres són francesos i un originàriament polonès, però posteriorment influenciat pel cercle del compositor francès Darius Milhaud. En la primera part, comencen interpretant Pastorale op. 147 que va ser composta el 1935 per Milhaud. Les obres per a trio d’aquest compositor revelen el seu interès per la música folklòrica; és una espècie de preludi i fuga en miniatura en què l’oboè pren el paper protagonista en el principi de l’obra, i el seu humor i atmosfera que produeix descriuen el títol; per tant, podem dir que és una obra programàtica on la música evoca paisatges i situacions de naturalesa. La segona obra, en canvi, s’anomena Bucolique variée i és del músic Paul Pierné, cosí de Gabriel Pierné, publicada el 1947. Aquesta peça té una melodia simple i lírica començant amb el fagot, després l’oboè, i a continuació amb el clarinet aportant un contracant. El tema és variat amb figures melòdiques i patrons rítmics cada vegada més complexos, fins que al final retorna la simplicitat.

En la segona part, tenim també dues obres, la primera d’Alexandre Tansman i la segona de Jacques Ibert. La de Tansman, Suite pour trio d’anches, va ser publicada el 1954 a París. Aquesta suite posa gran èmfasi a l’element rítmic: presenta quatre obstinats freqüents i passos que contrasten amb patrons lents i ràpids, amb quatre moviments curts disposats de la mateixa manera que una sonata de trio barroca. Els títols dels moviments són auto-descriptius: I. Dialogue; II. Scherzino; III. Aria i, per últim, el IV. Finale. La que és particularment emocionant es l’Aria perquè destaca molt la melodia melancòlica que té l’oboè.

Per acabar, interpretaran 5 pièces en trio, de Jacques Ibert, publicada el 1947, també a París. Aquest compositor va ser una figura central i influent en la vida musical francesa durant la primera meitat del segle XX. Tot i que la seva peça més famosa és per a quintet de vent-fusta, aquest trio també ha estat bastant reconegut perquè contrasta ritmes ràpids i lents, i invita a les melodies a entrellaçar-se amb totes les diverses característiques de cada instrument.





  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris