Alejandro Delgado: “Amb les tutories entre iguals, la cooperació millora tant l’aprenentatge com la salut emocional i mental”

By Hawa Sow Sarri - de març 20, 2022

L'Alejandro Delgado l’any passat va acabar el grau superior d’interpretació de Saxo Jazz i Música Moderna a l’Esmuc, obtenint matricula d’honor amb el teu treball de final de grau (TFG) Aprendizaje cooperativo entre alumnos de grado de interpretación de saxo jazz/música moderna en la Esmuc. Parlem amb ell del que suposa l'aprenentatge entre iguals, com a eina molt valuosa també en l'ensenyament superior.

Hawa Sow 

Alejandro Delgado

 

1. Per començar, de què va el teu TFG?

—De la Tutoria entre iguals (TEI), un mètode d’aprenentatge cooperatiu, entre estudiants de saxo jazz i música moderna de l’Esmuc. Vaig fer dotze sessions en les quals van participar nou alumnes diferents i jo mateix. Volia demostrar de forma autoetnogràfica com pot millorar l’aprenentatge, els vincles i la salut emocional, fent una pràctica cooperativa amb els meus companys de grau.

2. Què et va moure a fer el treball sobre aquesta temàtica?

—Volia millorar les relacions entre estudiants i la nostra manera d’aprendre. Percebia que, entre nosaltres,  hi havia emocions com la por escènica, l’enveja, la frustració, la competitivitat, etc. i creia que les TEI podien ajudar a millorar aquests vincles per donar-nos suport mutu en aquestes situacions.

3. Tenies experiència en el treball cooperatiu?

—Anteriorment, a l’Esmuc havia organitzat trobades entre estudiants per compartir coneixement i experiències. M’agradava trencar amb la dinàmica en què només el professor ensenya i poder posar en valor els meus companys, ja que són importants fonts de coneixement.

4. Com definiries l’aprenentatge cooperatiu?                                                                         

—És un model en què els estudiants s’ajuden mútuament i cooperen, oposadament al model individualista, on els estudiants treballen de forma individual i sense relació entre ells, o el competitiu en el qual, a més, treballen competint per veure qui aprèn més i més ràpid.

5. Creus que és reemplaçable la figura del professor en l’aprenentatge?

—El model cooperatiu aporta molts avantatges respecte el model individualista, com són la interdependència positiva, la responsabilitat individual i grupal, la interacció positiva, la millora de les habilitats socials o la capacitat d’autoreflexió. Tot i així, el professor és una figura imprescindible, és més, és aquest qui ha de fer servir les eines pedagògiques com la TEI per millorar l’aprenentatge dels alumnes.

6. De què t’ha servit el TFG?

—Primer, per ser conscient de la situació angoixant que pateixen molts estudiants durant la carrera. I segon, per comprovar que les tutories entre iguals milloren significativament l’aprenentatge i la salut emocional i mental.

7. Alguna cosa a afegir?

—Abans em posava molt nerviós que alguns companys m’escoltessin tocant en concert i això afectava a la meva improvisació. Després de les sessions de TEI, veure’ls entre el públic durant el meu recital final no em va generar cap inseguretat, ans al contrari, em van fer sentir més encoratjat.

Podeu llegir el treball de l'Alejandro Delgado aquí.

 

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris