Cervelló, el 1r de Txaikovski i la Consagració de la Primavera

By Unknown - de febrer 06, 2017

El concert dels dies 17, 18 i 19 de març a l’Auditori serà pel compromís amb la consciència global i estan dedicats a la reconeguda etòloga Jane Goodall. Aquesta, guardonada recentment amb el Premi Internacional Catalunya 2015, ha estat una peça clau en la difusió de coneixements sobre els ximpanzés, així com per fer-nos redefinir la noció de l’ésser humà i promoure una vida més respectuosa amb el medi ambient. Així doncs, quina millor que aquesta vetllada per l’estrena de la nova composició de Jordi Cervelló, que vol ser un cant al respecte per tots els éssers vius.
La nova obra de Cervelló, Natura contra Natura, consta de tres moviments. Sons de natura és el primer i ens evoca un paisatge natural bucòlic amb rierols i cants d’ocells. Oposat a aquest continua el segon Clam, que vol representar segons el propi compositor “la violència de l’home, que destrossa tot el que troba al seu pas, sense respectar la natura, ni a ell mateix, ni als éssers irracionals1. L’obra acaba amb la tristesa davant la irresponsabilitat de l’home pel no respecte al seu entorn natural amb un tercer moviment titulat Elegia.
A continuació ens podrem tornar a reconciliar amb l’ésser humà, recordant-nos a través del Concert núm.1 per a piano de Txaikovski que també som capaços de crear coses extraordinàries. Aquest és un dels concerts més coneguts del compositor ja des de la seva estrena a Boston l’any 1875, i un dels indispensables en el repertori de tot pianista clàssic. .
Acabarem escoltant La consagració de la primavera de Stravisky on ens retrobarem amb connexió entre els homes i la naturalesa. Aquest ballet, encàrrec de Sergei Diaghilev pels Ballets Russos de París, tracta sobre un ritual de fertilitat imaginari, ubicat a la Rússia prehistòrica, durant el qual una adolescent és escollida per ballar fins a la mort. La seva estrena l’any 1913 a París passaria als llibres d’història de la música degut a la gran commoció que va provocar. En aquesta obra es va començar a forjar el que seria l’estil característic de Stravinsky, amb un nou enfoc tant en la melodia com en l’harmonia. Però l’element fonamental de l’obra és el ritme, que passa per les figures més simples a les més excitants, irregulars i complexes.
1 CERVELLÓ, Jordi. Els ocells (i 2) [en línia] Jordi Cervelló, 18 juny 2014. [Consulta: Desembre 2016] Disponible a < https://jordicervellogarriga.wordpress.com/2014/06/ >

INFORMACIÓ GENERAL
Lloc: Sala 1 Pau Casals de L’auditori (Barcelona)
Dates i horaris:
Divendres 17 de març 2017 a les 20:30h
Dissabte 18 de març 2017 a les 19:00h (a les 18:00h xerrada prèvia)
Diumenge 19 de març 2017 a les 11:00h
PROGRAMA
JORDI CERVELLÓ: Natura contra Natura
PIOTR ILLITX TXAIKOVSKI: Concert per a piano i orquestra núm. 1 en Si bemoll menor, op.23
ÍGOR STRAVINSKY: La consagració de la primavera


REFERÈNCIES
L’AUDITORI. El 1r de Txaikovski i La consagració de la primavera [en línia] Barcelona: L’Auditori [Consulta: desembre 2016] Disponible a <https://www.auditori.cat/ca/el-1r-de-txaikovski-i-la-consagracio-de-la-primavera>
BURKHOLDER, J. Peter; GROUD, Donald J.; PALISCA, Claude V. (2008) Historia de la música occidental. Madrid: Alianza Editorial
CERVELLÓ, Jordi. Els ocells (i 2) [en línia] Jordi Cervelló, 18 juny 2014. [Consulta: Desembre 2016] Disponible a < https://jordicervellogarriga.wordpress.com/2014/06/ >
INSTITUTO JANE GOODALL. Biografia [en línia] Instituto Jane Goodall [Consulta: Desembre 2916] Disponible a < http://www.janegoodall.es/es/biografia.html >





  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris