Thomas Hampson canta Mahler i la 6a de Xostakóvitx

By Unknown - de febrer 06, 2017

Felix Mendelssohn, Carl Maria von Webber, Robert Schumann i Johannes Brahms. A part de ser tots grans compositors del cànon germànic, ¿què tenen en comú? Tots ells, entre altres, havien escrit lieder sobre els poemes de Des Knaben Wunderhorn (sovint traduït com El corn de l’abundància o El corn màgic de la joventut). D’aquesta recopilació de poemes populars, feta per Clemens Brentano i Achim von Arnim a principis del segle XIX, amb l’auge del romanticisme nacionalista, gairebé cent anys després Gustav Mahler ens en presenta una selecció en forma de cicle de dotze lieder orquestrals.
De totes maneres, el compositor bohemi sembla que tenia una obsessió en aquests poemes, ja que els utilitza en el cicle Lieder eines fahrenden Gesellen, en els Lieder und Gesänge, en les simfonies segona, tercera i quarta, i en el que seria la base del cicle que sentirem avui: la col·lecció de lieder sota el títol Humoresque.
Grans cantants com Dietrich Fischer-Dieskau, Hermann Prey, Janet Baker o Sarah Connolly han interpretat aquest cicle de lieder, però cal destacar l’edició crítica del cantant que avui sentirem, Thomas Hampson, que es va publicar l’any 1993 i la nova versió que va presentar acompanyat per un grup de cambra el 2010.

La que havia d’esdevenir la Simfonia Lenin, on s’havia d’incorporar un poema dedicat al líder bolxevic, va acabar esdevenint una simfonia orquestral de curta durada. Dmitri Xostakóvitx va fer referència en diverses ocasions a la incorporació d’aquest poema dins la seva sisena simfonia, però el resultat no va ser aquest. Un cop escrita en va fer aquest comentari: “El caràcter musical de la Sisena Simfonia serà diferent del tarannà i el to emocional de la Cinquena Simfonia, en la qual els moments de tragèdia i tensió eren característics. En la meva última simfonia, la música d’ordre contemplatiu i líric hi predomina. Jo hi volia transmetre la sensació de la primavera, la joia, la joventut”.
En la seva estrena, al mateix lloc i amb els mateixos músics que havien estrenat dos anys abans la Cinquena Simfonia, l’obra va tenir una molt bona acollida, però de seguida va ser criticada per la seva poca claredat formal i la seva aparent discorde juxtaposició de caràcters.
L’estructura en tres moviments és poc usual, amb un temps lent al principi (Largo); un segon moviment en forma de Scherzo, com ens presenta en moltes altres ocasions (Allegro), i un últim moviment que ens recorda a una paròdia de l’obertura de Guillem Tell de Rossini (Presto).


16 de desembre de 2016 a les 20:30h
17 de desembre de 2016 a les 19:00h
18 de desembre de 2016 a les 11:00h

Sala 1 Pau Casals
L’Auditori de Barcelona




Enllaç del programa del concert: https://www.auditori.cat/ca/thomas-hampson-canta-mahler

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris