Tanta feina per no res

By Joana Roche - d’octubre 07, 2019


Per a la banda sonora de 2001: Odisea en el espacio, el director Stanley Kubrick volia incorporar obres clàssiques simfòniques del període romàntic i post-romàntic, obres mestres que formen part de l’imaginari popular.
Amb el compositor que havia contractat i amic, Toni Frewin, van decidir cercar obres no originals al marge de les opinions artístiques dels directors i productors executius. Així doncs, van comprar tots els vinils de la botiga més propera que tenien de l’estudi de gravació, i van estar setmanes treballant a partir dels enregistraments que havien comprat.
Cap a l’any 67, quan la pel·lícula ja estava en mans de grans productores de Hollywood, aquestes van considerar que, en produccions d’aquest calibre, només era possible compondre una banda sonora original. Així doncs, Kubrick va haver de contractar a Alex North, amb qui havien treballat en la producció d’Spartacus. North va pensar que al ser una pel·lícula de dues hores i mitja amb només quaranta minuts de diàleg tindria una gran llibertat per a compondre, i que havia sigut contractat per a la seva gran capacitat d’idear temes del no-res. Era evident que no era conscient de l’obsessió de Kubrick amb introduir obres romàntiques no originals.
En les primeres reunions conjuntes, Kubrick va accedir a donar tots els Leit Motiv que havia recopilat amb Frewin feia pocs anys, i que North compondria a partir de les idees estilístiques d’aquests temes. Però Kubrick no estava mai content. No considerava que North pogués obtenir l’esperit o les emocions contingudes de la “música canònica”, i poc a poc li donava menys indicacions i atenció a la seva feina.
A mida que transcorria el temps, North va arribar a superar els nivells d’obsessió de Kubrick, i va arribar al punt d'haver d’anar a l’hospital a causa d’un col·lapse nerviós. Quan va rebre l’alta havia d’anar a les sessions d’enregistrament en cadira de rodes, ja que patia  d'espasmes musculars.
Tot i els impediments de salut i la mala relació que va establir amb Kubrick durant la producció de la pel·lícula, va finalitzar la banda sonora original, amb aclamacions de l’equip directiu i les productores. Però Kubrick, sense explicar-ho a pràcticament ningú, per a la premiere de 2001: Odisea en el espacio  va  canviar tota la música i incorporar els Leit Motiv de les obres romàntiques.
El moment més incòmode d'aquesta situació va ser quan Alex North va assistir-hi, convidat per el propi Kubrick, sense que prèviament ningú li informés que la seva música havia sigut substituïda i que aquesta no sortiria mai a la llum. North, completament en xoc i humiliat perquè ni un tros de la seva música havia sobreviscut, Kubrick simplement li va donar l’explicació de que al final no li agradava com quedava al resultat final de la pel·lícula.

Bibliografia:


VanDerWerff, E. T. (2018, abril 26). How the iconic music of 2001: A Space Odyssey came to be
 


  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris