Memento mori

By Ginebra - d’abril 09, 2019


 
La Gioconda
Dir. Musical: Guillermo García Calvo
Dir. Escena: Pier Luigi Pizzi
Lloc i data: Gran Teatre del Liceu, 30/IV/2019

Bona ocasió per visitar el gran teatre d’òpera barceloní, la representació d’una òpera de quatre hores ni típica ni tòpica, que no s’hi programava des del 2005, un magnífic espectacle sensible que va fer les delícies d’un públic entusiasmat. La Gioconda és una òpera en quatre actes d’Amilcare Ponchielli amb llibret d’Arrigo Boito sobre el drama Angelo, tyran de Padoue de Victor Hugo, estrenada per primer cop a La Scala de Milà el 1876. Un drama macabre, traslladat per Boito a la Venècia del XVII, sobre un quadrangle amorós on el primitivisme de les passions expressades contrasta amb la personalitat complexa de les dues joves enfrontades per l’amor d’Enzo, la Gioconda i Laura. Tràgica estampa romàntica completada per la profecia d’una cega, la manipulació d’un espia luxuriós, la disbauxa del Carnaval i un marit gens amorós. 

Un repartiment impecable, una simfònica a punt, uns ballarins excepcionals. Contrastaren amb una escenografia descolorida i un cor encorsetat, que es movia amb poca naturalitat per l’escenari oferint una sonoritat esmorteïda. Així, en el pla de la crítica, sobre el segon repartiment, fou impressionant la immersió en el paper de Gioconda d’una més que acostumada veu italiana d’Anna Pirozzi, que mudava de pell segons les peripècies del debat intern entre la bondat o la gelosia. Una Laura jove i altiva, la mezzosoprano Ketevan Kemoklidze, no li tenia res a envejar en el seu rol de víctima de l’infortuni. Les dues dones saberen mostrar bé la compenetració distant que requereix l’argument en el duet del segon acte, però més ben trobat fou l’acoblament de les veus amb la de María José Montiel, la Cieca, qui vertaderament enganxà el públic amb la sublim interpretació de l’ària “Voce di donna o d’Angelo” al primer acte, una ària que, d’altra banda, tenia més que interioritzada, almenys des del seu mateix paper de Cieca en la representació de l’obra a l’Òpera Nacional de París el 2013. Els personatges masculins no resultaren tan vistosos com les grans dones d’aquest drama, veritables protagonistes de l’èxit. La veu poc fina de Stefano La Colla, en el paper d’Enzo, no casava amb la subtilesa vocal de la seva estimada Laura. Tampoc lluïren, al costat de l’excel·lència vibrant de les fèmines, les representacions un pèl planes de Luis Cansino (Barnaba) i Carlo Colombara (Alvise Badoero). 

Els clarobscurs sobre l’arquitectura grisa, l’omnipresència d’un banc-altar llit d’amor i de mort, la simbologia perfectament aconseguida dels colors de passió i dol, reproduïen un quadre barroc amb la màxima memento mori explotada ja des del primer moment a través del vestit lila de la Gioconda. La crema en escena del vaixell roig d’Enzo fou un moment espectacular massa curt, que no féu honor a la plenitud tràgica que expressava la música en aquell moment. En canvi, la Dansa de les Hores, vora el cos sacrificat de Laura, fou un dels moments més colorits de la funció, amb uns ballarins quasi eteris i els cossos híper-sincronitzats dels solistes Alessandro Riga i Letizia Giuliani, coreografiats per Gheorghe Iancu. 

Tot plegat, un espectacle visual i auditiu a la manera de grand-opéra desmitificada pels inicis del Verisme en què s’emmarca la composició de Ponchielli. 

Ginebra Olives

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris