Una broma de bona oïda

By Ginebra - d’abril 09, 2019



El passat diumenge 17 de febrer tingué lloc, a l’Auditori de la Pedrera, un concert del programa Residències Musicals que impulsa des del 2012 la Fundació Catalunya La Pedrera. La violinista resident Sara Cubarsi i el pianista convidat Carles Marigó oferiren en duet un concert de dues hores que no deixà indiferent el públic assistent, format majoritàriament per gent gran i de mitjana edat atreta per la imatge idíl·lica d’un concert de música clàssica en un entorn modernista. L’entrada subtil dels músics a l’escenari, tocant en moviment, mentre el públic encara no callava, era el preludi del que s’esdevindria just després.

El concert s’inaugurà amb tres sonates de M. Ucellini, seguides per Beach Stuff de C. Marigó. Del present es tornava al barroc amb la Sonata en La major BWV1015 de Bach, per saltar altre cop a la contemporaneïtat amb Aluminium does not easily ignite II, de Sara Cubarsi i acabar amb Sis melodies de J. Cage. Un repertori variat, transtemporal, complet, que donava joc a l’espectacle experimental. El duet de violí barroc amb clave i teclat es convertí en trio a Beach Stuff i a Aluminium does not easily ignite II, les obres més llargues del concert, nucli de l’espectacle, amb la presència d’un clave preparat ideat Marigó, batejat com a “clavigó” i d’una placa d’alumini reflectora ideada per Cubarsi, batejada com a “aluminòfon”. 

A Beach Stuff, mentre Marigó toca les cordes del pseudo-clave a l’estil d’ Aeolian Harp de Cowell, Cubarsi tira a dins la caixa pilotes de ping-pong i desconstrueix el violí tocant-lo com l’Erhu xinès. El públic, entre sorprès i divertit, observa esglaiat com els objectes cauen dins el clave i com el violí barroc perilla sota el frec de l’arc destensat de tela i fibra. Obra i interpretació, que aquí van de bracet, formaren un conjunt sonor complex i equilibrat que sobresortí en la resta del concert i deixà el llistó molt alt a Aluminium does not easily ignite II. Tot i valer-se de l’originalitat de l’aluminòfon, productor d’un so profund que a certes freqüències es convertia en un terrabastall de pedrera, la ruptura del ritme i un tempo lax provocaren el cansament d’uns oients poc habituats a la música experimental, que pel temps que marcava el programa de mà esperaven un espectacle la meitat de breu.
 
Com bé explica Aurelia Pessarrodona, Cubarsi i Marigó interpreten música experimental històricament informada, que en aquesta funció tenia el Barroc com a motiu de desenvolupament. Entre tanta experimentació, però, les obres barroques quedaren difuminades com dos experiments més en un clima general contemporani, de broma, creat no només per la música sinó per la gestualitat divertida dels intèrprets, que mostraven les seves habilitats de circ: Marigó tocant en una mà el clave i en l’altra el teclat elèctric, Cubarsi amb bruscs moviments de tors que acompanyaven canvis sobtats en la interpretació. Un circ musical interessant i entretingut, en un entorn des-solemnitzat, que es re-solemnitzà amb els ecos sagrats de Fratres d’Arvo Pärt del bis final, per acabar amb el protagonisme de la virtuosa resident, disputat en part pel seu sòlid acompanyant. 

Ginebra Olives

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris