Youssou N’Dour ja no brilla

By Unknown - d’abril 04, 2018


Tret de sortida anodí al festival Cruïlla

Resultado de imagen de youssou n'dour cruillaÀfrica sorprèn molts pels seus colors. No només colors foscos, sinó també colors clars, colors saturats, colors pàl·lids, colors de vida. Aquesta fabulosa catifa cromàtica era la que lluïa el Parc del Fòrum. Un públic majoritàriament local però heterogeni, disposat a gaudir d’un sol barceloní de vespre de juliol, de la brisa marina i de l’actuació dels que per molts, o potser tampoc tants a jutjar per l’aspecte mig buit de l’esplanada davant de l’escenari, prometia ser un dels grans concerts del festival. I és que Youssou N'Dour és un dels grans garants del cromatisme africà, que anava des de les mànigues del seu espectacular vestit i el de les tres coristes que l’acompanyaven fins a uns focus colorits que no aconseguien fer ombra a un intens sol que ja acomiadava el dia. Igual que aquestes llums, el concert de Youssou N'Dour no va ser capaç de provocar tot el que centenars de barcelonins, equipats amb robes fresques, les flors que una campanya publicitària els havia regalat a l’accedir al recinte i el seu millor somriure, esperaven. No va ser capaç de brillar.

La deriva del senegalès de la indústria musical a altres tipus de negocis ha marcat els seus últims àlbums d’estudi, pensats amb un excés notable d’edulcorants pel públic occidental i que han tingut una rebuda força neutra, sense sobresalts. A jutjar per la seva actitud corporal, N’Dour i el grup que l’acompanyava, a qui no es va molestar ni a presentar, no venien buscant res millor que això, un concert tranquil, un concert on la coloraina i els grans èxits de l’edat de pedra havien de brillar més que el mateix artista. Per sort per a aquest, el públic venia amb la millor predisposició possible i va cremar totes les calories de les quals no es va desprendre el músic, esdevenint un aliat indispensable per superar un inici de festival injustificablement desapassionat.

Després d’una primera meitat de concert sorprenentment lenta, on el compositor i vocalista va interpretar els singles dels seus últims treballs discogràfics, que tan sols eren cantants per uns pocs assidus d’origen senegalès a la primera fila, va arribar un dels pocs moments de certa lucidesa. I no va ser precisament perquè l’artista, plantat com un estaquirot, hi posés gaire de la seva part, sinó perquè el que sonava era un d’aquells himnes que anys enrere el van erigir com una de les grans icones africanes de la música. Sonava 7 Seconds. Però com si li faltés estona per omplir i corda per seguir a dalt de l’escenari, la cançó va entrar en una espiral del continu temps-espai, fent que una de les tonades més celebrades de la seva carrera aconseguís avorrir. Poc més a afegir fins al final del concert, quan les coristes, acompanyades per un ampli conjunt de percussions, van protagonitzar un petit esquetx prou revitalitzant.

Un mal tret de sortida al festival en què el públic, sens dubte, va posar molt més de la seva part del que ho va fer l’artista. No decebuts però amb una notable sensació d’indiferència, tothom es va escampar en cerca de millors propostes, que van anar arribant a mesura que s’endinsava la nit, amb l’eufòric concert de Patrice o l’autèntic directe de masses de Two Door Cinema Club. 

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris