Els clàssics i la banda

By isaiesalbert - de gener 20, 2019

Notes al programa

Banda Municipal de Barcelona
L’auditori – Sala 2 Oriol Martorell
5 de maig de 2019, 11:30h

Quan ens han explicat la història de la música, sovint només coneixem les grans obres simfòniques o les òperes més representatives dels grans compositors. Per això, un concert com aquest és una bona forma de reivindicar no solament la música de banda, sinó els mateixos compositors com a creadors d’obres de diversa índole.  El recorregut històric que ens proposa la Banda Municipal de Barcelona en aquesta cita posa de rellevància la participació de grans compositors clàssics en el món bandístic. I és que el repertori d’aquestes formacions també ha patit una notable evolució. La primerenca però complexa Obertura per a instruments de vent de Mendelssohn, escrita quan aquest només tenia 15 anys, demostra un primer apropament al simfonisme per a agrupació de vents, amb una obra plena de matisos i sonoritats amb clar regust classicista i romàntic. La peça s’escriu inclús abans de la invenció i arribada del saxofon a les bandes, però destaca per la seva varietat tímbrica i riquesa en la instrumentació. Així mateix, la Simfonia per a banda d’Amilcare Ponchielli demostra la voluntat dels compositors de portar la banda cap a terrenys propis de l’època, amb melodies recurrents, contrastos de dinàmica i fortes cadències per donar a l’obra un final absolut i estructura definida.

El repertori d’aquesta cita també incorpora sonoritats marcials, pròpies d’un context bèl·lic al segle XIX, un fet clau en el desenvolupament de les bandes militars que derivarien en les bandes que actualment coneixem. De durada breu, la interpretació de la Marxa per al sultà Abdul Medjid de Rossini representa aquesta funció de la música als exèrcits que també materialitzen Samuel Barber amb Commando March o Saint Saëns amb Orient i occident op.25. La universalitat del caràcter processional de la música de banda també troba lloc en les composicions de Prokofiev, que a la seva Marxa en si bemoll op.99 intensifica la força i el caràcter potent de les marxes amb l’obra més breu del concert. Un moment que, tot i la seva fugacitat, no deixa respirar a uns músics que mantenien en alt les forces que el cos militar soviètic necessitava en plena Segona Guerra Mundial.

Per acabar, un Milhaud eclèctic ens proposa l’obra més personal que escoltarem: una Suite francesa que ens serveix de síntesi de l’evolució del repertori bandístic, a través d’unes seccions totalment contrastades que van des de les sonoritats marcials més tonals fins a parts evocadores que, fins i tot, dota al saxofon d’un protagonisme fruit de la importància que l’instrument ha anat tenint al llarg del segle XX.

Isaïes Albert Benavent



  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris