Sirsasanes o batutes?

By Unknown - d’abril 04, 2015



Com explicar la imatge de Yehudi Menuhin, un dels violinistes més cèlebres de tots els temps i aclamat director d’orquestra, posat de cap per avall i d’esquena a una orquestra que sembla voler seguir el moviment dels seus peus? Aquesta situació un xic insòlita i força inversemblant es pot aclarir amb una sola paraula: el ioga.

Es diu que Menuhin va descobrir aquesta disciplina un dia de 1951, a la sala d’espera del seu osteòpata. Mentre esperava el seu torn per intentar atenuar els dolors musculars de sobra coneguts pels violinistes, va descobrir de reüll un petit llibre que parlava sobre el tema. Intrigat, l’agafà i en quedà absolutament fascinat.
Un any després, la sort va voler que el primer ministre de la Índia l’invités a realitzar una sèrie de concerts pel país. Fou allà on va conèixer B.K.S. Iyengar, un reconegut mestre de ioga indi. L’atapeïda agenda d’aquest només permetia una trobada de cinc minuts a les set del matí... que es va acabar convertint en una sessió de tres hores i mitja on el violinista va entrar en contacte amb les asanes (o postures del ioga), destinades a assolir un major equilibri físic i mental. Aquest fou l’inici d’una relació d’amistat i professional que va ajudar a difondre la disciplina per occident. Així, Menuhin s’emportà el seu nou mestre a fer un tour en el que visità Gran Bretanya, França i Suïssa; on molts europeus varen practicar per primer cop el ioga. Iyengar també donà classe a altres músics com ara la violoncel·lista Jacqueline du Pre i els pianistes Lilli Kraus i Clifford Curzon, a banda d’escriure llibres juntament amb Menuhin. Sembla ser que el ioga tingué un gran impacte en la vida del famós intèrpret de violí, que arribà a afirmar que la disciplina havia canviat la seva manera de tocar. De fet, Iyengar va rebre un regal molt especial del seu alumne, un rellotge amb una sorprenent dedicatòria: “Al meu millor professor de violí. Yehudi Menuhin”.

Així, es pot entendre millor aquesta divertida fotografia, en la que Manuhin està executant una asana anomenada “sirsasana”. Això sí, l’escenari és ben peculiar: ni més ni menys que el centè aniversari de la Filharmònica de Berlín. El nostre protagonista, que havia estat convidat a dirigir la orquestra, manifestà al públic la seva preocupació pel fet que els directors sempre treballaven d’esquena a l’audiència, al·legant haver ideat un mètode infal·lible per contrarestar-ho. I així acabà de cap per avall, mentre els seus peus marcaven els compassos de la familiar cinquena simfonia de Beethoven.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris