Els somnis dels músics es revelen vers les pròpies víctimes del sistema

By Unknown - d’abril 17, 2015

Tot està en silenci. És de nit, i els estels brillen. La música comença a sonar i ens transporta a un món màgic. Les insolents rialles dun públic que havia estat alliberat (i ja era hora que ho estigués) dels durs problemes de matemàtiques i importantíssims exercicis dalternativa a la religió per tal desdevenir partícip, segurament una gran part per primera vegada, duna activitat cultural, es feien insignificants al costat de les transparents paraules amb què la noieta violinista obria lespectacle i donava pas a la sonoritat celestial que el quintet de vent ens faria arribar des de la part posterior de lescenari.

Ja no estàs sol, sents que estàs compartint un mateix somni, el somni duna nit destiu: Somnis de músic. Us puc ben assegurar que la cronista que ara us parla va connectar de seguida, i no sen va deslligar fins l’últim aplaudiment, amb la proposta musical i escènica que ens ofereixen des de fa dos anys la JONC alevins, dirigits pel Quartet Qvixote, i el cor Infantil Amics de la Unió.  

Cal agrair les possibilitats de posada en escena i il·luminació que permetia la Sala Pau Casals de lAuditori, però la malpensada construcció daquest espai de concerts repercutia en què la música saturés a mig camí i no fos capaç de fer callar als nens i nenes malcriats de primària i ESO que semblaven haver estat trets a passejar pel parc de la Ciutadella. Va ser lespectacular Scherzzo el que finalment fou capaç de captar plenament les ments infantils que a laula tan solien dispersar-se: els músics sigualaven a laudiència en edat, però marcaven la diferència gràcies a la coordinació, cooperació, cohesió col·lectiva, respecte, educació i maduresa que els havia permès tota una formació musical.

El Somni duna nit destiu de Fèlix Mendelssohn ressorgia en un nou format, sense la necessitat dinterpretar-se de dalt a baix per poder transmetre la seva essència, sense el requisit duna orquestra de rostre serè endinsat en la partitura com a medi per a projectar una música que ni tan sols en l’època era entesa formalment i pura. La música és producte de l’ésser humà, i quan puja dalt dun escenari no ho fa sense el context dindividus que hi estan participant. Tant la JONC com la Societat Coral Amics de la Unió arriben a reunir músics joveníssims capaços de fer malabarismes i acrobàcies amb l'instrument o la veu, només cal presenciar-ne els resultats, però sense projectes com aquest caldria replantejar-se si realment, avui, els nostres somnis shan complert. Perquè, quin sentit tindria la música si ningú no lescoltés?

En un temps de cert menyspreu artístic dins l’àmbit educatiu i polític com el que estem presenciant actualment, si més no al nostre país, Somnis de Músic impactava el passat dilluns a les oïdes (i als ulls!) de les pròpies víctimes del sistema com una autèntica revelació plena de fe en la humanitat pels més petits i pels més grans, pels que es dediquen professionalment a la música i per la societat en general: sense propostes daquest tipus, el jove músic de conservatori (aquell que sigui crític i reflexiu) acabarà caient en la renúncia dun futur professional, ja que no trobarà sentit social al fet de passar-se hores i hores tancat en pocs metres quadrats (com molt bé reflecteixen els sous) per tal doferir un producte que no interessa o no és comprès amb els significats que suposadament lacompanyen. Sense deslligar-se de la seguretat que li confereix la tradició del clàssic, la JONC sestà obrint cada vegada més a activitats alternatives, i he de confessar que magenollo davant la gran feina que estan realitzant pels joves intèrprets del país. Gràcies i a seguir així!




A la maniera de Xavier Chavarria (crític a la Revista Musical Catalana)

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris