Anna Crespo: "La musicologia és super àmplia i ningú et vindrà a dir el que has de fer, sinó que ets tu qui ho has de buscar"

By Sergio L. Nava - d’abril 02, 2015

L'Anna Crespo va acabar Musicologia el 2014. Actualment estudia a la UB el Grau de Filosofia i encara troba temps per estudiar el master de Música com a Art Interdisciplinar. Malgrat que l'endemà marxa a la capital alemanya, escollim el concorregut bar de la facultat per veure'ns, ja que aquí pot escapar-se dentre classe i classe per prendre's un cafè i xerrar una estona amb mi.


Anna! Abans de res, deixam que tagraeixi el temps que em dediques per fer-te lentrevista, segur que has de preparar un munt de coses. Com és que te'n vas a Berlin? Doncs perquè a lestar estudiant el Grau de Filosofia, lany passat vaig demanar un Erasmus a Berlín per al segon semestre i me'l van donar. I a més a més, quan vaig acabar a lEsmuc, vaig començar el màster de Música com a Art Interdisciplinària. Per això, vaig pensar que podria fer les pràctiques del màster també a Berlín. Llavors, per una banda faré lErasmus de Filosofia a la Universitat Humboldt de Berlín i per laltre faré les practiques del màster a lStaatsoper.

Guauuu I com és que has acabat fent les pràctiques a lStaatsoper de Berlín? El meu treball final de lEsmuc tractava sobre una pel·lícula que es titula A Tribute to John Cage de Nam June Paik, un artista vinculat al moviment Fluxus. Així, el meu treball consistia en l'anàlisi daquesta pel·lícula i els seus continguts. El que vaig a fer ara a lStaatsoper girarà entorn a una obra de Stockhausen que es titula Originale i que està molt en contacte amb Fluxus. O sigui que tot segueix una mica la línia del treball de lEsmuc.

És un perfil acadèmic molt interessant. Com has arribat a ell? Suposo que el perfil sha anat construint amb el pas del temps. Cada vegada he anat trobant els meus interessos i he anat aprofundint en determinats temes. Per exemple, el tema del meu projecte final, tan centrat en Fluxus, mha portat segurament a estudiar el màster i a demanar les pràctiques a lStaatsoper, ja que aquest any hi té lloc un festival dedicat precisament a Fluxus i podré seguir treballant aquest tema. La filosofia, que sempre mha agradat, majuda a complementar-ho. Anar-se construint el perfil no és un procés ràpid, i de vegades tens la sensació que no vas enlloc. Quan estudiaba Musicologia, cada cert temps em venia una crisi. Pensava però jo què estic fent aquí?. Vas aprenent coses, però com que no vas superant proves dorquestra i tampoc no treus cap CD sembla que no obtens cap resultat. El que he après és que no pots parar de buscar i interessar-te per les coses, daquesta manera segur que acabaràs trobant quin és el teu tema.

Sembla ser que ja feia temps que tenies planejat anar a Berlin com a primera opció. Quan  vas començar a pensar-t'ho? I no et feia por lalemany? Quan estava en el meu quart any de Musicologia vaig fer un primer Erasmus a Berlín i vaig estar tot un curs en lUdK, la Universitat de les Arts de Berlín, així que la ciutat ja no m’és del tot desconeguda. Quan vaig arribar allà ja sabia una mica d'alemany perquè havia estudiat un any i mig al Goethe Institut. I bé…, vaig arribar amb el nivell just com per no haver de parlar anglès, i a partir d'aquí n'aprens un munt. Al cap de quatre mesos ja tespaviles.

Ja ho entenc. I em pots explicar alguna diferència que hagis trobat entre lestil acadèmic daquí i el d'allà? Doncs el que té de bo lUdK és que cada semestre treuen com un catàleg nou d'assignatures. O sigui, no és igual cada any, sinó que els professors es preparen una assignatura nova per a cada semestre. Així, tenint en compte els seus punts forts, fan assignatures sobre temes molt concrets. Com a estudiant, encara que has de seguir un itinerari, pots escollir, al catàleg, les assignatures que vols fer segons els teus propis interessos.

Amb qui, o amb què et quedes, daquella experiència dErasmus a lUdK de Berlín? Doncs allà vaig descobrir el que seria el tema del meu treball final de carrera. Ho vaig descobrir en una assignatura que tractava sobre Fluxus i Nam June Paik en la qual érem vint persones, deu de Música i deu de Belles Arts. Era un seminari on ens vam ajuntar per parelles, una persona de música i una altra de Belles arts, per treballar un tema i preparar una exposició. Al final, vam anar durant un cap de setmana a una casa que l'UdK té als afores de Berlín, com de colònies, per presentar totes les exposicions. Tots presentàvem les exposicions sobre un mateix tema, però des de perspectives diferents, i quan acabàvem seguíem parlant d'allò. Va ser molt interessant. I el tema que em va tocar a mi va ser la pel·lícula A Tribute to John Cage, que és la que després vaig analitzar extensament en el meu treball final.

I llavorsqui, o què et va deixar més empremta durant el teu pas per lEsmuc? El que més em va agradar de lEsmuc era el contacte constant que tenia amb músics de tots els àmbits. Això em va enriquir molt i vaig poder conèixer molt daprop altres estils que fins llavors no coneixia. També vaig trobar molt interessant poder escollir assignatures segons els meus interessos, sobretot durant els últims anys. LEsmuc et donava llibertat per anar construint el teu propi itinerari com a musicòleg, que dentrada pot ser molt ampli. Aquesta llibertat és bona si tens més o menys clar cap on vols anar, o pot no ser-ho tant si no ho tens gaire clar. En el meu cas em va servir. Com que també minteressava la filosofia, vaig gaudir especialment de les assignatures relacionades amb estètica i el pensament en general.

I parlant de filosofia, com et trobes a la universitat? Trobes a faltar lambient de lEsmuc? Sí que noto que aquí a la universitat ets un número, un NIUB, que és el teu número didentificació, i ja està. Aquí pots venir i marxar de classe sense conèixer a ningú. En canvi a l'Esmuc apareixes pel carrer Padilla i abans d'entrar  ja thas aturat a parlar amb molta gent. I això és veritat, aquí entres i fas les coses i ten vas i  en canvi en l'Esmuc tot és més personalitzat.

Quin instrument vas estudiar a lEsmuc i com valores lenfocament pedagògic de l’Escola en aquest sentit? Vaig fer un any de violí, un any de violí barroc i dos anys de fagot.  Com que no volia fer cap assignatura de cambra amb violí clàssic, vaig fer un conjunt de música tradicional amb Marcel Casellas i m'ho vaig passar molt bé. Els de Musicologia sempre havíem tingut una afinitat molt gran amb els de tradicional i això també em va obrir una porta, perquè vaig començar a fer moltes coses de tradicional i arran d'això vam muntar un projecte que es diu Anem de Festes!, que és un grup d'animació infantil on fem un recorregut per les festes del territori català i les seves músiques.

Em pots explicar una mica com va ser la teva experiència amb el treball de fi de carrera? Al principi jo volia fer un treball diferent del que al final vaig acabar fent. Jo entenia la musicologia d'una forma diferent, més creativa i participativa, i per això vaig pensar en alguna cosa molt oberta i difusa, però el meu tutor em va parar els peus i em va ajudar a fixar el tema, cosa molt important per a un treball acadèmic. Això em va ajudar molt perquè la meva idea inicial no sadequava als requisits dun treball acadèmic, que és el que es demana a lEsmuc si fas Musicologia.

Segueixes en contacte amb els teus companys de promoció? Com els va en general? Tinc la sensació de que cadascun s'ha buscat el seu propi camí. Hi ha gent que ha anat més per la branca de pedagogia. També tinc un amic que ha tirat més per la interpretació com a cantant. Un altre està a Londres fent el doctorat. Però cadascun té un perfil totalment diferent.

Trobes que vas sortir de lEsmuc amb les eines adequades? Realment, jo crec que les eines te les vas construint tu mateixa sobre la marxa. Has de tenir les teves inquietuds i aprofitar els professors i les assignatures que tractin sobre aquestes inquietuds. Però, qui sha de moure ets tu, o sigui, si tu ets passiu, ells no et donaran res.

Quin consell donaries als alumnes que ara estan fent Musicologia a lEsmuc? Que no sadormin i que aprofitin el fet que allí hi ha tanta gent diferent per deixar-se influenciar una mica dels altres. Que no es desanimin si veuen que encara no troben el seu camí. Al final ho acabes trobant, però és difícil perquè la musicologia és super amplia i ningú et vindrà a dir el que has de fer, sinó que ets tu qui ho has de buscar pensant en què és el que t'interessa i apostar per allò. Però clar, això no apareix així com així, perquè els resultats no arriben a curt termini, sinó que són a llarg termini. De vegades vas enllaçant petites oportunitats o circumstàncies que et porten cap a un camí o cap a un altre. Això no és com Dret, on tu saps que acabaràs sent advocat, o sigui, tu fas Musicologia i acabaràs sent musicòleg, i això es comres, si tu no busques, o no t'interesses amb els professors o amb els companys.

Al cap i a la fi, sembla ser que al estudiar Musicologia a l
Esmuc, lluny de que se't tanquin portes, justament passa tot el contrari, que se te n'obren una infinitat! Està massa obert, sí, sí! Totalment! Però és millor que no pas que estigui massa tancat! [Riu]



  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris