Ballet Preljocaj: Spectral evidence i La stravaganza, dues petites joies de comunió entre música i dansa

By Unknown - d’abril 24, 2017





Spectral evidence i La stravaganza són ballets del ballarí i coreògraf francès Angelin Preljocaj. Aquestes dues obres, creades originalment per la companyia New York City Ballet, són petites històries de no més de 35 minuts però que emocionen l'espectador amb el moviment corporal, amb l'escenografia senzilla però estèticament impecable i el viatge a través d’un repertori musical que juga un paper rellevant en les dues obres.

A Spectral Evidence és la representació del judici i condemna de quatre dones, ambientat en els judicis històrics de les bruixes de Salem. La primera inspiració del coreògraf va venir a través d’una peça vocal de John Cage que no havia escoltat mai. Especialment el va inspirar un fragment de la composició sense res més que el so d'una respiració. Aquest és un dels moments més especials d'aquest espectacle. ¿Què millor que una peça basada en la respiració per connectar amb el moviment corporal dels ballarins? Però en tot l'espectacle la presència de les peces de Cage és essencial. A més, aquestes peces, escoltades i observades amb el moviment dels ballarins, agafen una nova dimensió i interpretació.

Després d'un descans de 25 minuts, que considero excessiu, va començar la segona peça: La Stravaganza. Aquí Preljocaj segueix amb temes històrics i ens parla de la immigració en els Estats Units, on passat i present s'enfronten i es relacionen. Altra vegada la música és molt present i tal com diu Preljocaj "la música experta i elaborada de Vivaldi s'enfronta a sons més orgànics"[i]. En l'obra interactuen personatges del present i del passat, s'intercala el Concert nº 8 de Vivaldi amb música de compositors contemporanis (com per exemple Les objects obscurs de Ake Parmerud). Aquesta mescla de temporalitats i de contacte entre continents representen molt bé la mescla de dansa clàssica i contemporània del ballet Preljocaj.

La Stravaganza és més dinàmica, amb més ballarins sobre l'escenari, amb una escenografia menys minimalista i amb músiques més contrastants. I tot i que potser menys impactant emocionalment que Spectral Evidence, durant l'obra també es van produir moments sublims de complicitat exquisida entre ballarins. Van ser els moments de silenci absolut.

Però en aquest punt, també cal fer una valoració d'un altre element actiu dins l'obra, especialment en els silencis, per tal de poder gaudir de moments de delicada bellesa. És el públic, i aquest en algunes ocasions no va estar a l'altura. Tot i ser un Liceu amb bastants butaques buides, en els moments on la música deixava de tenir presència afloraven sorolls com vibracions i sons de mòbil, moviments de butaques i, és clar, un clàssic, la cadena d'estossecs.

Tot i aquestes consideracions, els dos espectacles són petites joies per viure de manera curta i però intensa. A més, crec que és un espectacle ideal per unir amants del ballet i amants de la música més contemporània. Qui li agradi la dansa descobrirà una música de la qual segurament no pagaria una entrada per anar escoltar-la en format concert, i per als qui agrada la música contemporània, amb la coreografia de Perljocal, sembla cobrar un nou sentit.

 Alguns vídeos dels ballets:

https://www.youtube.com/watch?v=qRNmVWf07_Y

https://www.youtube.com/watch?v=yiBebqJfF9o

https://www.youtube.com/watch?v=qm-u9PA754I

 


[i] Notes al programa del Ballet Perljocaj al Gran Teatre del Liceu. 10 de febrero del 2017

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris