Cantates de Telemann i Bach al Palau

By Unknown - d’abril 24, 2017

Philippe Jaroussky & Freiburger Barokorchester, Palau de la Música Catalana, 16 de novembre de 2016

Poques vegades tenim ocasió, al nostre país, d’escoltar repertoris barrocs més o menys oblidats de la mà de grans intèrprets. Fugint dels pols que estableixen Monteverdi per sota i Bach per sobre —això sí, sempre amb un peu al segon—, Philippe Jaroussky va brindar-nos el passat novembre al Palau de la Música Catalana una d’aquestes oportunitats. La popularitat del contratenor francès va fer que el concert en qüestió no passés desapercebut; efectivament, la seva figura combinada amb la de Bach eclipsaven l’altre gran protagonista de la nit, Georg Philipp Telemann.

Jaroussky va presentar, juntament amb la prestigiosa Freiburger Barokorchester (i sota la batuta d’una directora (!!), Petra Müllejans; sembla que coses com aquesta puguin passar només en àmbits perifèrics de la música clàssica, com la música antiga), un concert molt ben equilibrat: una primera part dedicada íntegrament a Telemann, amb quatre obres —o fragments d’obra—, i una segona part amb un viatge a través de Johann Sebastian Bach, amb tres fragments orquestrals i una perla final, la cantata Ich habe genug i la famosa ària en diàleg amb l’oboè. Si deixem de banda aquest últim hit, que va actuar en certa manera com a bis, podem observar les dues cantates de Telemann —d’extensió i dificultat considerables— com el centre d’un concert on, probablement, J. S. Bach va endur-se el premi del públic.

Afirmem, efectivament, que la vessant més interessant de la nit va ser la dedicada a Telemann, un dels grans oblidats del barroc vocal. Vam poder gaudir de la veu depurada i conscient d’un Philippe Jaroussky que, malgrat l’opinió que se n’han format alguns professionals del món del cant, domina la pronúncia de l’alemany a la perfecció. La seva seguretat en escena i el fet que cantés de memòria tot el concert van ser claus per a admirar-lo, una altra vegada, fins i tot en un Palau de la Música ple a vessar molt poc adient per aquest tipus de repertoris. Si hom seia al segon pis, difícilment podia gaudir de la teatralitat i musicalitat de Jaroussky en combinació amb Müllejans i l’orquestra de Freiburg, d’una qualitat musical excel·lent. Un espai més petit hagués aconseguit que la veu del contratenor francès, que demostra un domini absolut de l’espai escènic i el repertori —i que no és reticent a reinterpretar-lo—, quallés més, o es tornés més íntima. La màgia de Jaroussky li deu tot a la intimitat, i potser és aquí on li va fallar el Palau —posant a la disposició  de milers de persones aquest fet recollit, gairebé amb pretensions místiques, que perdia tota la mística i el recolliment.



  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris