Música d'aire

By Mar Rfe - de març 08, 2015

-A: Hola! Com estàs? 
-B: Ei! Molt bé! I tu?
-A: Ens comencem a mobilitzar i preparar-ho tot?
-B: Sí, sí, millor, que sinó després anem tard...
-A: Sí... Com quasi bé cada any... -mentre fa un somriure còmplice al seu amic i company de feina-. Aquest any a Finlàndia no fa tant sol com els darrers, no trobes? Aquest Agost sembla que no s'acabi mai... En canvi als altres anys ja es notava l'entrada a setembre!
 -B: No sé què dir-te... Realment te'n recordes si feia més o menys calor al llarg de tots els vint anys que portem fent de tècnics de so del festival? -el mira rialler-
 -A: Ja... tens raó! -i li torna la rialla oferta-
 -B: Aquest any degut la celebració dels vint anys del Air Guitar World Championships tenim més feina! Haurem de suar més i treballar més hores. Vindrà encara més gent! Oulu crec que és una ciutat petita per fer aquest festival; o si més no, estaria bé que es fes a una altra zona. Aquesta plaça ja es queda petita!
 -A: Sí amic, tens tota la raó
 -B: Com pot ser que tanta gent vingui a veure aquests grillats? Jo es que encara no m'ho explico. Vénen aquí a fer veure que toquen una guitarra, amb roba dels 80s, amb unes coreografies súper estudiades, en plan que assagen a casa seva molt dies...
 -A: Bueno... per ells això és l'esdeveniment de l'any! Realment sí que estan una mica grillats... Segur que es passen moltes hores practicant-ho tot...
 -B: Ben mirat el seu lema és Nothing really matters, saps? -riu- Això ja ho diu tot.

   I arranquen els dos a riure quan de sobte arriba el responsable de l'organització i...

-A: Hola! Com anem! Com ha anat aquest any sense veure'ns? 
-B: Eii! Quina bona cara! 
-C: Hola companys, bé, bé, anar fent. Emmmh; coneixeu al peu de la lletra els protocols a seguir durant aquests dos dies de festival? Espero que el mail que us vaig enviar l'hagueu llegit detingudament. Aquest any és més especial que els altres.
-A: Sí, sí
-B: I tant. Per cert, com és que aquest any es fa en aquestes dates del 26 al 28 d'Agost?
 -C: Més tard us ho explico, ara vull anar per feina. Quan tingueu tot l'escenari col·locat i sonoritzeu bé l'espai, que estaria bé que abans de dinar estigués resolt, veniu-me a buscar. Les proves de so seran a partir de les 17h. Per tant quan em vingueu a cercar us donaré l'arxiu amb els tracks de les cançons escollides pels participants i la llista i tota la pesca. Ah! I sobretot els comentaris de cada persona de quan heu de donar al play la música OK?
 -A: D'acord, perfecte! 
-B: Sí. Ens veiem abans de dinar!
 -C: Doncs marxo que em queden mil coses per concretar. Sort i fins ara!

-A: Mans a la obra!? 
-B: Sí. El C cada any està a l'organització. Massa feina per tanta bajanada, penso.
 -A: Ja però... en el fons, encara que imitin a un tiu tocant la guitarra, a vegades ens quedem flipant, i ho saps... No sé, cada any els critiques massa... Recordes a Sylvain Günther? Té molt salero al escenari, i no tothom en té. A més l'ambient de la gent i l'aire que s'hi respira és brutal. Al video que van fer el Justin Howard i la Maria Lax hi queden reflectits la passió, gaudi i bona companyia del festival. És un bon resum per que el miri gent que mai hi ha estat i ho entengui. I el fet que sigui un punt de trobada de gent amb cultures ben diferents...
-B: A veure, tens raó. I per altra banda està clar que és un esdeveniment musical en tota regla pel que comporta. Però l'air guitar taaaant conflicte que molts creuen que no ho és o ho infravaloren. És a dir; el centre d'atenció d'aquest esdeveniment és un personatge, generalment un home, que no interpreta la música sinó la performa. I això a tots nosaltres ens costa pair ja que tots els esdeveniments sempre es basen en un escenari on els intèrprets, performadors o deejays hi apareixen per a oferir música i el públic es situa al voltant a observar-los.
-A: Però si em dius això, vols dir que la importància del “concert” és el ball i la performance més que la música?
-B: mmmh, no. No perquè el fet d'imitar quelcom ja és donar-li la seva pròpia importància. A més, els airguitarristes, quan són al escenari es mouen sincronitzant-se estretament amb els moviments de la música. I és aquesta la que concreta l'actuació i és la font d'inspiració i passió de la pràctica. Per tant, sí, és un fet musical, i es desvincula de l'etiqueta de dansa. M'entens? Els balls que fan no tenen tanta... no sé ben bé com dir-ho...osigui cada ball és diferent a l'altre i no hi ha res estipulat. En la dansa sí. A més, els “ballsque fan pretenen imitar i fer quelcom divertit, que jo crec que difereix bastant dels objectius de la dansa.
-A: Ja... En tots aquests anys m'he fixat que la majoria de airguitarristes són homes. I quan són a l'escenari es mouen d'una manera!!!... Vull dir que són homes, ja m'entens. Que si tu i jo sortim a lescenari..... jajajajajaja!
-B: Jajaja sí, sí. Tens tota la raó. Sydney Hutchinson a un article de la revista SIBE, parla sobre això; el fet que la majoria de participants siguin homes és, en part, degut a que ells troben en aquesta pràctica la manera d'unir cos i moviment que en la cultura occidental està tant oblidada, i més per al seu gènere. El masculí té poques eines i inclús punts a favors per tal que sigui poc possible tenir-hi bona relació. La construcció del gènere en la nostra societat és molt rellevant.
-A: I no són més els homes que hi apareixen perquè imiten a guitarristes, la majoria dels quals són homes?
-B: Sí, també va unit a que la majoria dels guitarristes dels grups de música són homes. Per tant, la majoria d'imitadors d'aquests també ho són.
-A: Osti però no oblidis les dones disposades a trencar amb la inèrcia construïda!! En els darrers anys hi han anat apareixent amb comptagotes, però han sortit als escenaris.
-B: Ja, i a més de forma extraordinària, com la Nanami Nagura. Recordes la seva actuació, amb la que va ser campiona del festival 2014?!
-A: Sí tiu!
-B: Bueno, tornant al que et deia que l'air guitar és un fet transgressor del nostre concepte de concert, si analitzem l'escena d'una actuació ens trobem amb un escenari de concert (il·luminació, decoració i formació igual que els de concerts pop). El airguitarrista es situa al centre i té llibertat total en l'escenari. La vestimenta que usa és ben cenyida i de la època dels 80, o si més no rockera.
-A: Si et poses a analitzar no oblidis els moviments que els homes duen a terme; que són ben lascius! Estan carregats de moviments amb la pelvis i càrregues fàl·liques (minut 0:57). També es valoren molt els moviments complicats, és a dir, allò que impliqui tècnica i sacrifici, com els mortals de Sylvain Günther (uns segons més tard del minut citat anteriorment).
-B: Cert. I a més al festival hi ha jutges. El fet que existeixin denota un criteri estètic i de valors com: compenetració dels ritmes de la música i de la dansa, caracterització, humor i moviments graciosos, allò tècnicament complicat, etc...
-A: Doncs, si tu mateix m'expliques i raones aquestes idees perquè te'n fots d'ells? -amb un to amistós, somrient-li-
-B: Doncs perquè tot i el que comporta la gestació d'aquest esdeveniment em sobta que s'usi així la música. Per a que ells hi facin coreos a sobre, no sé, no em sembla interessant.
-A: Bueno, cadascú té el dret a pensar el que vulgui. Jo t'entenc. Però després de tants anys aquí m'he adonat que hi ha molts significats darrera de tot plegat. I que si hi fas un cop d'ull ràpid, et pot semblar tot una estupidesa, però no ho és.

   Tant A i B van seguir parlant fins que se'ls va fer massa tard i van haver de fer-ho tot corrents perquè el C no els esbronqués! Per sort, ho van aconseguir.

   Si deixem de banda a l'A, B i C, i ara ho pensem des del prisma de la realitat, resulta que l'air guitar és un fet musical que a primera vista pot semblar allò més estúpid. Però que si hi reflexionem una estona ens adonem que masses coses comporta com per tractar-ho merament. M'agradaria llançar a l'aire la manera en que el canon ha afectat al nostre judici de valors: una activitat és inferior a la resta si està fora de lloc i trenca esquemes de la manera més inhòspita possible. I si valorem tot allò social que comporta? Ells mateixos diuen que valoren molt la relació amb la gent. Tal i com també afirmen que no fan “res” fent això”, com volguent dir que importa més tot el que es crea que el que fan, potser... Però ja sabem que valorar la música mitjançant el paper, la teoria i el resultat sonor (amb la màxima pulcritud possible) és el pa de cada dia.

   Per últim, considero que aquesta pràctica prové de les pràctiques individuals de infinitats de persones que es tancaven a les seves habitacions a imitar visceralment als seus herois de les guitarres. Un moment de màxima intimitat i explosió. El fet que s'hagi generat aquesta evolució d'arribar al punt de mostrar-ho davant altre gent és genial. És un procés de canvi de significació i construcció des del no res molt curiós!



  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris