A continuació desenvoluparé una
ressenya sobre “Black Sands” de Simon
Green, un dics actual que es desenvolupa en el marc de la música electrònica.
Per començar presentaré al seu
autor. Es tracta d’un productor, compositor i DJ de nacionalitat britànica que
es fa dir Bonobo. L’estil de música
en el que s’emmarca és el Chill out amb influències del down-tempo, el hip hop
i el pop. Es caracteritza per l’agregament de melodies ritmes i sonoritats ètniques
i per la combinació ben equilibrada d’estils musicals amb una tendència a les línies
de baix complexes.
Fins al moment ha llançat diversos discos de producció pròpia i remixos entre els quals destaquen ”Animal
Magic” (del 2000) “Dial ‘M’ For Monkey” (del 2003), “Days to Come” (del 2006) i
Black Sands (del 2010). Es tracta d’una discografia
amb un elevat gust simfònic que ha sofert una latent evolució. Simon Green va
iniciar el seu camí a través del Trip-hop,
una textura que podíem saborejar al seu primer àlbum d’”Animal Màgic”, on hi
abundava l’aparició de trompetes i pianos reals. Ja més recentment S. Green adquireix una tendència cap a l’ús de
les veus en directe i una clara afició cap a les músiques del món, que marcaran
la seva carrera professional d’ara en endavant. Aquesta afició es veurà
consolidada en “Dial ‘M’ For Monkey” amb col·laboracions com la de Erikah Badu.
Tot i així amb el temps, S. Green, demostra i defineix el seu caràcter Chill
out en ”Days for come” on també s’hi poden escoltar les seves influències de
les “músiques del món” amb els ornaments i sonoritats que hi agrega.
Amb l’arribada de “Black Sands”, el
públic que havia generat l’autor, esperava un canvi en el seu llenguatge però
en aquest cas no es va mullar, no es va tirar a la piscina sinó que crea un
espai de comoditat, consolida el seu estil pròpi. No pretén enviar un nou
missatge, ni usar un nou llenguate, és una obra amb una gran riquesa en la seva
textura, la qual és de gran complexitat
i requereix una bona escolta. És un disc amb molts matisos provinguts del pop i
el hip hop, que es caracteritza per un color variat i difuminat, amb un color
com de melancolia expressiva.
Es tracta del quart dics de Simon
Green i es llança el 29 de març del 2010 a través de la discogràfica Ninja
Tunes. És una discogràfica independent amb sede a Londres fundada l’any 1991
per Matt Black i Jonathan More i té un paper rellevant en l’àmbit europeu ja
que hi engloba molts productors i DJ’s endinsats en l’eletrònica, el jazz, el
hip hop o el funk.
La seva track-list està composta
per 12 temes entre els quals destaca “All in forms” (nº8 del CD) pel seu ampli
ventall de sonoritats i els seus trencadors ritmes. Tots i cadascun dels temes
té la seva personalitat pròpia, i se’n poden destacar elements distintius: Per
una banda tenim ‘kong’ caracterizat pel
seu ritme de hip-hop amb corda, vent
i efectes electrònics. Animals també destaca molt per les seves capes gruixudes
generades sobre compassos combinants. ‘Kiara’ és un dels temes que també podem
destacar. Es basa en un ritme hip hop i
usa empalmes vocals així com una inquietant tornada amb una sonoritat que recorda
una melodia oriental posant sobre la taula el seu estil influent. ‘We could forever’ es guanya també un lloc en
els temes destacats per la elegant construcció d’un Riff amb la guitarra sobre un ritme molt
trencadís. Finalment cal destacar també tres dels temes pel seu ús de la veu
femenina, a diferència de la resta.
La veu femenina que acompanya i
col·labora amb S. Green és la de Andreya
Triana, una cantant i compositora de Soul nascuda a Londres, coneguda pel seu debut amb Lost where I belong. Cal a dir que la tendència que adopta Bonbo per lús de la veu, en aquest
disc es veu minvada al prioritzar altres sonoritats noves.
El dics ha patit diverses
crítiques tant positives com negatives. Hi ha qui opina que és un llenguatge ja
vist anteriorment amb grups com Cinemàtic Orquestra o Quantic els quals han
sigut de gran influència per l’autor. Però hi ha crítics que el defensen
argumentant que tot i tenir una sonoritat influenciada per sonoritats evidents
d’altres grups, té una forma de tractar les textures tant complexes que realitza
molt personal que li fan augmentar el seu valor.
En definitiva, aquest dics, no
representa un canvi radical en la narrativa de Bonobo sinó un pas més per a la
consolidació d’un llenguatge propi que porta molt de temps engendrant.
0 comentaris