"Cómo potenciar la inteligencia de los niños con la música", de Joan Maria Martí.

By Alba Muñoz Gurría - de juny 15, 2015

Cómo potenciar la inteligencia de los niños con la música (2014) ja no és novetat editorial,. però és de les últimes publicacions de l’editorial Ma Non Troppo/Robinbook dins de la col·lecció “Taller de Música”, que inclou títols de voluntat amena i divulgativa sobre la pràctica musical. L’autor, Joan Maria Martí (potser conegut per la seva guia Ser músico y disfrutar de la vida), va estudiar Magisteri Musical a la UB, Història i Ciències de la Música a la Universitat de La Rioja i va cursar un màster en Musicologia, Educació Musical i Interpretació de la Música Antiga impartit entre la UAB i l’Esmuc. 

El llibre, de lectura fàcil, té 137 pàgines i es divideix en dues parts. La primera, com treballar amb la música, i la segona, la música en diferents àrees. En els primers capítols Martí presenta la Teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner, que inclou la intel·ligència musical juntament amb nou més i la defineix com a l’habilitat per transformar, apreciar i expressar les formes musicals, així com la sensibilitat per discriminar ritmes, tons i timbres. Utilitza diferents capacitats dels dos hemisferis, de manera que permet desenvolupar habilitats referides a la percepció musical i la composició però també ofereix infinitat de recursos per millorar el llenguatge, els conceptes matemàtics, la expressivitat o les relacions interpersonals: és una intel·ligència que ajuda a desenvolupar altres intel·ligències, esdevenint una eina transversal per l’aprenentatge d’altres matèries i àrees personals. A continuació, proposa algunes pautes orientatives per estimular els nens segons l’etapa evolutiva i l’edat en la que es troben, insistint en l’importància de l’aprenentatge sensorial i motriu de la primera infància i en la freqüència i repetició com a elements clau. Segons Martí, aquest desenvolupament es pot dur a terme tan a l’aula com a classe instint en la audició activa i la necessitat de perdre la vergonya per cantar i explica a grans trets les bases dels mètode Kodaly, Dalcroze i Orff. 

La segona part recursos pràctics per treballar les matemàtiques, la llengua, el cos i les emocions mitjançant la música. Aquesta és també una font per reforçar el llenguatge corporal i oral sobretot en forma de cançó, ja que el cant de cançons ajuda a millorar el vocabulari, la pronunciació, l’estructura del llenguatge, la memòria i a més és una boníssima eina mnemotècnica. Però a banda d’incrementar l’habilitat lingüística, la cançó és molt útil per a treballar de forma indirecta la integració, la socialització i l’autoestima en grups molt heterogenis d’alumnes, ja que es pot aprofitar la riquesa cultural per cantar cançons dels diferents països d’origen i apropar distàncies. Martí també parla de l’evident poder de la música per treballar la coordinació – mitjançant la dansa, per exemple – o afavorir la relaxació. Potser la part més fluixa, una mica agafada amb pinces, és la que relaciona música i matemàtiques. La relació hi és, nosaltres ho sabem, però això no vol dir que sigui tan justificable davant dels nens, més enllà del treball de valors i equivalències de les diferents figures rítmiques. Martí proposa, per exemple, l’estudi de les proporcions intervàl·liques a través de la mesura de la llargada dels instruments o fins i tot el càlcul estadístic de quants cops surt cada nota en una cançó. Potser sí que són activitats que empren les matemàtiques sobre un fons musical però més enllà de la voluntat de voler unir aquestes dues disciplines una mica amb pinces, no es pot dir que aportin gaire res. La música s’instrumentalitza en forma d’objecte i els mateixos exercicis es podrien repetir amb els mobles d’una sala, per exemple. 

Si hagués de triar una mancança, diria que el llibre no es tan pràctic com promet, ja que sembla que l’autor dedica més temps a explicar que la música pot potenciar les intel·ligències del nen que a proposar recursos i bateries d’activitats que responguin al com, però em sabria greu criticar-ne la poca profunditat sense abans advertir que no és una lectura destinada a experts i professionals del sector, sinó que pretén acollir un públic molt més ampli, com pares que no sàpiguen música, i tot i que penso que la intenció és lloable, introduir i argumentar algunes de les raons sospitades pels pares que apunten als nens a música sobre com de beneficiosa és pel desenvolupament intel·lectual, també és una raó per a no recomanar-ne efusivament la lectura als especialistes. No obstant, no m’agradaria que aquesta ressenya acabés semblant una crítica negativa perquè darrere de la tria sobre qui ha de ser el destinatari d’aquesta lectura hi ha, potser,  una idea manifestada en el llibre, que és la de que tots som éssers musicals, músics en potència, sense que en siguem conscients. És molta la gent que es confessa amant  de la música però que es disculpa amb frases com “ però jo no sé de música” o “m’agradaria tocar un instrument però no serveix-ho”. El llibre de Martí potser no és tan una guia pràctica per a desenvolupar la musicalitat de fills o alumnes sense saber música, com es presenta,  però sí que és un bon primer contacte per prendre contacte amb els fonaments teòrics que hi ha al darrere d’una forma accessible i el més importat, torna la música, que és de tots, al seu poble, que la vol conèixer.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris