Elena Pons: "He tingut sort i he acabat fent una cosa que m’agrada"

By Unknown - de juny 17, 2015

Parlem amb l’Elena Pons, graduada al 2012 a l’Esmuc en musicologia. Actualment està fent un doctorat a Anglaterra.

Hola, Elena! Explica’ns què estàs fent ara?
Actualment estic fent el segon any de doctorat al Royal Holloway, que és part de la Universitat de Londres. Vaig arribar allà un cop vaig acabar l’Esmuc i vaig començar el màster en Advanced Musical Estudies.

Com és que vas decidir anar a Londres?
De fet va ser recomanació del Juan Carlos Asensio i la Tess Knigthon. Tenint en compte el temps que podia dedicar, vaig pensar que faria la sol·licitud en aquest college i en cas de que no m’acceptessin, esperaria un any. De totes formes, personalment crec que al Royal Holloway el procés de sol·licitud és bastant flexible, en comparació d’altres colleges. Això sí, com més d’hora facis la sol·licitud, millor. 

Què estàs treballant en aquests moments?
Estic treballant sobre arranjaments a finals del segle XVIII, principalment per tecla. Em fixo en com afecten els arranjaments a la pràctica domèstica de la música, la recepció de les obres, l’impacte de la impremta en la comercialització de la música en aquest període de canvi social i econòmic.

Alguna perspectiva de cara al futur professional?
La pregunta és la mateixa que et fas cada vegada que acabes un cicle, quan acabes el grau o quan acabes el màster... segueix sent una aventura. Penso que un ha de saber adaptar-se, especialment quan dedicar-se a la investigació o l’educació superior és tan difícil. De moment miro de no preocupar-me massa i gaudir del que faig.

Què ens pots dir sobre l’Esmuc?
Estic contenta del meu pas per l’Esmuc, crec que és un bon centre per estudiar musicologia. Penso que la possibilitat de seguir tocant i fer música de cambra és molt interessant. És el que sempre es diu però realment crec que s’ha de valorar el fet que puguis estudiar amb altra gent que no són estrictament musicòlegs. De fet al departament on jo estic et trobes amb altres àmbits com ara la composició, així que en aquest sentit és semblant.

I alguna cosa a millorar en els estudis de musicologia?
Bé, he de dir que sóc del pla antic, així que potser el que jo digui ara funcioni diferent. En tot cas, el que potser vaig trobar a faltar quan jo vaig estudiar va ser més formació històrica pròpiament dita. Més en general, i comparant amb el que he vist després, crec que el volum d’assignatures que vaig cursar és molt superior al d’Anglaterra, per exemple. Això pot ser un problema perquè és més complicat mantenir una mitjana final alta, que és una cosa que es valora per accedir a estudis de màster.

Vas fer algun Erasmus quan eres aquí?
Si, a tercer el vaig fer un semestre a Berlín. Vaig fer assignatures a la UdK (Universitats de les Arts) i a la Humboldt. Allà el que vaig veure és que en les assignatures es tracten temes força específics, que més que abraçar tota la història de la música aprofundeixen en algun aspecte concret que de vegades acaba sent transversal .Però bé, parlo només des de la meva pròpia experiència.

- I a Anglaterra, com s’estudia?
A nivell de màster, segons la meva experiència, tens molta feina pel que fa lectures i de reflexió, amb  preguntes i comentaris sobre diferent texts, potser de temàtica relativament més general. Et donen eines per a poder fer la teva pròpia recerca. El màster era totalment centrat en el debat i la discussió. Cada setmana tractàvem un tema sobre el que havíem llegit diversos textos, i el professor feia preguntes i orientava el debat dels alumnes.
 
Quin nivell et vas trobar quan vas arribar?
Bé, em dóna la sensació que als estudiants anglesos els ensenyen precisament a discutir i argumentar, com pensar i formular les preguntes... com una estratègia. I la veritat, és molt impressionant quan arribes. Evidentment, saps que et costarà més que a la majoria perquè véns de fora i d’entrada no és la teva llegua, així que potser hauràs d’invertir-hi més temps que la resta. Però al final acabes aprenent  les maneres  d‘escriure, d’adreçar-te a la gent, etc.

Tornant una mica als orígens... com vas decidir fer musicologia?
Inicialment havia començat biologia, però no em va acabar de convèncer. Trobava a faltar el meu instrument, i els meus llibres... També tenia un amic que era musicòleg, així que ho podia veure una mica de què anava. Recordo el primer dia, quan el Ruben López-Cano ens va donar un text sobre què era ser un musicòleg, i en el fons tots havíem començat a estudiar però no crec que la majoria sabéssim massa què fèiem! No recordo molt bé quina idea en tenia, però si que és veritat que la reflexió sobre la musica sempre m’ha agradat. Quan tens 18 anys és difícil prendre la decisió correcta, però penso que he tingut sort i he acabat fent una cosa que m’agrada.

- Per acabar, alguna cosa a comentar sobre la disciplina de musicologia?
Ostres, és una pregunta una mica complicada... Mira, ara recordo que, fa relativament poc, vaig assistir a una conferència on parlaven sobre coses relacionades amb el meu tema, però més de la vessant de la literatura i la seva història. Potser va ser casualitat, però vaig trobar que en general al discurs li mancava una mica de reflexió sobre el que feien i amb quina finalitat. En aquell moment vaig recordar els primers anys a l’Esmuc, quan havia pensat que ens preguntàvem massa sobre qui som, d’on venim i on anem... però a l’hora de la veritat, aquesta auto-reflexió és un bon indicatiu que et permet conèixer més a fons el que fas i tenir una perspectiva àmplia de les possibilitats que ofereix.

-


  • Share:

You Might Also Like

0 comentaris